Στις 15/05/2024 καταθέσαμε ερώτηση προς τους Υπουργούς Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας και Μετανάστευσης και Ασύλου σχετικά με την απόλυση 11 συμβασιούχων εργαζομένων του ΕΚΚΑ -μεταξύ των οποίων και ένας συμπολίτης μας ΑμΕΑ, οι οποίοι είχαν προσληφθεί τον Οκτώβριο του 2022 με σύμβαση εργασίας ΙΔΟΧ στo πλαίσιo προγράμματος που στόχο είχε την ενίσχυση της ικανότητας της ήδη υπάρχουσας Εθνικής Γραμμής Παιδικής Προστασίας «1107» του ΕΚΚΑ ώστε να ανταποκρίνεται, αποτελεσματικά και άμεσα, στις επείγουσες ανάγκες των ασυνόδευτων ανηλίκων, με δυνατότητα επικοινωνίας στη μητρική τους γλώσσα, παροχής υπηρεσιών ψυχοκοινωνικής υποστήριξης αλλά και πληροφόρησης για το πως μπορούν με ασφάλεια να απευθυνθούν στις αρμόδιες αρχές για παροχή στέγασης και τροφής.
Επιπλέον τον Μάϊο του 2023, υπογράφηκε μνημόνιο συνεργασίας μεταξύ Ε.Κ.Κ.Α. και Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου, για την υποστήριξη της λειτουργίας της Τηλεφωνικής Γραμμής του Εθνικού Μηχανισμού Επείγουσας Ανταπόκρισης (ΕΜΕΑ) σε εικοσιτετράωρη βάση, αναγνωρίζοντας την γνώση, την εμπειρία και την ουσιαστική συμβολή των εργαζόμενων ΙΔΟΧ αλλά και εκτιμώντας την ικανότητά τους να ανταπεξέλθουν στο δύσκολο αυτό έργο.
Με δεδομένο ότι η απόλυση των συμβασιούχων εργαζομένων επηρέαζε αρνητικά την αποτελεσματική λειτουργία της Εθνικής Γραμμής Παιδικής Προστασίας «1107» του ΕΚΚΑ και της Τηλεφωνικής Γραμμής του Εθνικού Μηχανισμού Επείγουσας Ανταπόκρισης (ΕΜΕΑ) ρωτούσαμε τους δύο Υπουργούς σε ποιες ενέργειες προτίθενται να προβούν ώστε να συνεχιστεί απρόσκοπτα η λειτουργία των δύο τηλεφωνικών γραμμών (ΕΜΕΑ και 1107) και εάν είναι διατεθειμένοι να ανανεώσουν τις συμβάσεις εργασίας τους.
Στην απάντησή της η κ. Ζαχαράκη αναφέρεται στην Προσωρινή Διαταγή του Μονομελούς Πρωτοδικείου Αθηνών στο οποίο προσέφυγαν 9 συμβασιούχοι σύμφωνα με την οποία διατάσσεται η προσωρινή απασχόληση των συμβασιούχων μέχρι την έκδοση οριστικής απόφασης καθώς αναγνωρίζεται η προσφορά των συμβασιούχων στις υπηρεσίες που απασχολούνταν.
Αυτό που δεν αναφέρεται στην απάντησή της είναι ότι το Ε.Κ.Κ.Α κατέθεσε αίτηση ανάκλησης της Προσωρινής Διαταγής, γεγονός που αποδεικνύει πως δεν επιθυμεί τη συνέχιση της απασχόλησης των εν λόγω εργαζομένων.
Αυτός προφανώς είναι και ο λόγος που ουσιαστικά δεν απαντά στα ερωτήματα που θέσαμε με την ερώτησή μας.
Η υποστελέχωση και η απαξίωση προσωπικού συνεχίζονται.
Περίπου ένα χρόνο μετά την εξαγγελία του πιλοτικού προγράμματος για τον Προσωπικό Βοηθό για ΑμεΑ που τόσο διαφήμισε η κυβέρνηση της ΝΔ, τα προβλήματα που προκύπτουν στην εφαρμογή του είναι διαρκή.
Εκτός του μικρού αριθμού προσωπικών βοηθών που έχουν προβλεφθεί, του αποκλεισμού Ατόμων με Αναπηρία με ηλικιακά κριτήρια, τα μεγάλα προβλήματα με τη μισθοδοσία και την ασφάλιση των προσωπικών βοηθών, δεκάδες είναι οι συγγενείς ατόμων με αναπηρίες που διαμαρτύρονται πως το πρόγραμμα δεν έχει την απαιτούμενη προβολή και στήριξη από πλευράς της κυβέρνησης με αποτέλεσμα να μην μπορούν να βρουν προσωπικούς βοηθούς.
Επιπλέον, όπως υποστηρίζουν, είναι δυσεύρετοι και όσοι διαθέτουν εξειδικευμένες ή επαρκείς γνώσεις ικανές να προσφέρουν βοήθεια σε περίπτωση ανάγκης όπως για παράδειγμα στην τραγική περίπτωση της γυναίκας ΑμεΑ που πνίγηκε την ώρα που έτρωγε στο κρεβάτι της.
Έχουμε τονίσει επανειλημμένως την ανάγκη για επέκταση του προγράμματος προκειμένου να καλύπτει όλες τις ανάγκες σε όλη τη χώρα.
Προτίθεται η κυβέρνηση της ΝΔ και αν ναι με ποιον τρόπο να αναβαθμίσει ποιοτικά το πρόγραμμα παράλληλα με την επέκτασή του ώστε να καλυφθούν όλοι οι συμπολίτες μας που το έχουν ανάγκη;
Οι όποιες καλές διακηρυγμένες καλές προθέσεις δεν αρκούν.
Απαιτείται ένα πρόγραμμα χωρίς αποκλεισμούς, αναβαθμισμένο ποιοτικά που θα καλύπτει τις ανάγκες όσων το χρειάζονται.
Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ υποστηρίζει και θα συνεχίσουμε να αγωνιζόμαστε για την επέκταση του προγράμματος ώστε να καλύπτει όλες τις ανάγκες, σε ολόκληρη τη χώρα.
Επισημαίνουμε συνεχώς ότι η κυβέρνηση Μητσοτάκη με τις πολιτικές που ασκεί, διευρύνει το χάσμα των ανισοτήτων και οδηγεί μεγάλο μέρος των συμπολιτών μας στον κοινωνικό αποκλεισμό, στη φτώχεια και στην εξαθλίωση και κάθε φορά αντί η κυβέρνηση να δώσει σοβαρές απαντήσεις, μιλάει για “λεφτόδεντρα”, για λαϊκισμό, για κινδυνολογία και για διαστρέβλωση της πραγματικότητας.
Δυστυχώς όμως για αυτήν, από ότι φαίνεται και η EUROSTAT ανακάλυψε τον λαϊκισμό και την κινδυνολογία.
Έτσι μόνο εξηγείται, ότι σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοίνωσε για το 2023, η χώρα μας βρίσκεται στη δεύτερη θέση της Ευρωζωνης σε ποσοστό πληθυσμού που ζει σε συνθήκες φτώχειας και κοινωνικού αποκλεισμού
Σύμφωνα με τη EUROSTAT, ένας στους τέσσερις, δηλαδή 2,6 εκατομμύρια συμπολίτες μας , είναι ήδη φτωχοί και κοινωνικά αποκλεισμένοι. Αυτό σημαίνει ότι δεν βρίσκονται απλώς κατω από ετήσιο εισόδημα των 6030 ευρώ, αλλά στο επόμενο στάδιο της φτώχειας που είναι ο κοινωνικός αποκλεισμός με στέρηση 4 από 9 βασικές ανάγκες που είναι παρεπόμενες της μεσοπρόθεσμης υλικής στέρησης.
Επιπλέον το 2023 σε συνθήκες απόλυτης φτώχειας και κοινωνικού αποκλεισμού ζει:
Το 28,1% των παιδιών, ποσοστό αμετάβλητο από το 2022, δηλαδή 480 χιλ παιδιά).
Το 30,6% των ΑΜΕΑ με συγκλονιστική ετήσια αύξηση του πληθυσμού κατά 1,5% το 2023 σε σχέση με το 2022
Το 30,4% των κατοίκων της υπαίθρου (+9% από την ΕΕ)
Και το 23,8% όσων εξυπηρετούν στεγαστικό δάνειο (ΕΕ: 10,2%)
Το γεγονός ότι
στην Ελλάδα 224 χιλιάδες νέοι ή το 33,1% των νέων ηλικίας 18-24 είναι φτωχοί
ότι 1 εκατ 425 χιλιάδες γυναίκες δυσαναλόγως παραμένουν φτωχές (200.000 επιπλέον των φτωχών ανδρών ) ,
διαρκώς αυξάνεται το ποσοστό των ανθρώπων με χαμηλότερο μορφωτικό επίπεδο που ζουν σε συνθήκες φτώχειας έχοντας φτάσει στο 38,2% του πληθυσμού (ήταν 36% το 2020)
, αναδεικνύει την ανάγκη σχεδιασμού και άσκησης στοχευμένων πολιτικών, με σκοπό την αντιμετώπιση του ιδιαίτερα ανησυχητικού αυτού φαινομένου και την προστασία αυτών των ομάδων του πληθυσμού.
Εμείς αγωνιζόμαστε για την ανατροπή των πολιτικών λιτότητας που διευρύνουν τις κοινωνικές ανισότητες, τόσο στη χώρα μας, όσο και στην ΕΕ.
Αγωνιζόμαστε για να λάβει σοβαρά υπόψη της η Ευρώπη και να γίνουν δεσμευτικοι οι ευρωπαϊκοί στόχοι ως το 2030 και το σχέδιο δράσης του ευρωπαϊκού Πυλώνα Κοινωνικών Δικαιωμάτων.
Τα αποτελέσματα των Ευρωεκλογών έδειξαν ότι οι πολιτικές λιτότητας, χωρίς αντίδραση σε αυτές και αντιστάθμισμα κοινωνικής πολιτικής, είναι επικίνδυνες και οδήγησαν στην άνοδο της Ακροδεξιάς στην Ευρώπη.
Στις 23 Μαΐου 2024 στο Συνέδριο «Δημογραφικό 2024-Εθνική Προτεραιότητα» που συνδιοργάνωσαν η «Next is Now» και η «Dome Consulting» η υπουργός Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας κ. Ζαχαράκη παραδέχτηκε ότι το Πρόγραμμα «Ανακαινίζω-Ενοικιάζω» «δεν πάει πολύ καλά» και ότι η κυβέρνηση «επεξεργάζεται βελτίωση του προγράμματος».
Αυτό που δεν είπε η κ. Ζαχαράκη σε εκείνο το Συνέδριο είναι ότι δύο ημέρες πριν (21Μαΐου) είχε υπογράψει και μία μέρα πριν (στις 22 Μαΐου) αναρτήθηκε στο open.gov η ανάκληση έγκρισης δαπάνης 25.000.000 € για το εν λόγω πρόγραμμα.
Επισημαίνουμε ότι η ΚΥΑ για την έναρξη των αιτήσεων του προγράμματος εκδόθηκε στις 9 Απριλίου, μόλις δύο μήνες πριν τις ευρωεκλογές, συνοδευόμενη από μία επικοινωνιακή καταιγίδα η οποία διαφήμιζε τις κοινωνικές ευαισθησίες της κυβέρνησης και τις προσπάθειές της να αντιμετωπίσει τη στεγαστική κρίση.
Είχαμε τονίσει από την αρχή ότι τα 50.000.000€ του προγράμματος αποτελούν σταγόνα στον ωκεανό και ότι θα αποδειχθεί μία ακόμη κοροϊδία της κυβέρνησης, αντίστοιχης του προγράμματος «Σπίτι μου» από το οποίο 3 στους 4 αιτούντες έμειναν τελικά εκτός.
Φιλοδοξώντας να εισαγάγει στην αγορά 12.500 κλειστά ακίνητα (όταν ο συνολικός αριθμός αυτών των ακινήτων ξεπερνά τις 800.000) το πρόγραμμα επιδοτεί με 40% εργασίες ανακαίνισης για κόστος έως 10.000 €, δηλαδή ο ωφελούμενος θα τύχει επιδότησης έως 4.000€, όταν το κόστος για να καταστεί λειτουργικό ένα κλειστό ακίνητο ξεπερνά κατά πολύ τα 30.000€ ενώ οι διάφοροι περιορισμοί που τίθενται για την έγκριση των αιτήσεων, όπως πχ να μην έχει τύχει επιδότησης από άλλο παρόμοιο πρόγραμμα όπως το «Εξοικονομώ», απορρίπτει εξαρχής μεγάλο αριθμό πιθανών ωφελουμένων.
Ο χαμηλός αριθμός των αιτήσεων (για 1.200 αιτήσεις είχε μιλήσει η κ. Ζαχαράκη στο Συνέδριο για το Δημογραφικό) δυστυχώς επιβεβαίωσε τις επισημάνσεις μας, ενώ η απόφαση για ανάκληση έγκρισης δαπάνης 25.000.000 αποτελεί την ομολογία της κυβερνητικής αποτυχίας.
Καλούμε για μια ακόμη φορά την κυβέρνηση να πάψει να κοροϊδεύει τους πολίτες προσποιούμενη ότι ασχολείται με τα φλέγοντα ζητήματα. Με το αρμόδιο υπουργείο να αποτελεί «αδειανό πουκάμισο» ένα χρόνο μετά την ίδρυσή του και με προγράμματα κοροϊδία που εξαγγέλονται προεκλογικά όπως το «Σπίτι μου» και το «Ανακαινίζω-Νοικιάζω» το στεγαστικό θα εξακολουθήσει να οξύνεται ακόμη περισσότερο.
Η αντιμετώπισή του απαιτεί γενναία χρηματοδότηση, θεσμικές μεταρρυθμιστικές τομές με νομοθέτηση και ίδρυση δομών στην κεντρική διοίκηση, προστασία της α΄ κατοικίας, ρύθμιση των τιμών των ενοικίων και των επιτοκίων δανεισμού, δημιουργία ικανού αποθέματος κοινωνικής στέγης, ανέγερση νέων φοιτητικών εστιών, διόρθωση των στρεβλώσεων της αγοράς βραχυχρόνιας μίσθωσης και προγράμματα που θα υιοθετούν καλές πρακτικές ευρωπαϊκών χωρών που ασκούν πραγματική κοινωνική στεγαστική πολιτική.
150.000 νοικοκυριά με 400.000 μέλη. Η επιδότηση διπλασιάζεται από 70 ευρώ σε 140 ευρώ/μήνα για μονοπρόσωπο νοικοκυριό και από 175 ευρώ σε 350 ευρώ/μήνα για ζευγάρι με
2 παιδιά. Το εισοδηματικό όριο αυξάνεται από 7.000 ευρώ σε 10.000 για μονοπρόσωπο νοικοκυριό και από 17.500 ευρώ σε 25.000 για ζευγάρι με 2 παιδιά.