Κοινωνική Συνοχή: Ασφάλεια και βεβαιότητα για τον άνθρωπο και την κοινωνία
Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ εγγυάται το κοινωνικό κράτος
(επισκόπηση της παρουσίασης του τομέα Κοινωνικής Συνοχής απο την Κατερίνα Νοτοπούλου )
Η Κοινωνική Συνοχή αποτελεί το βασικό πρόταγμα της σύγχρονης Αριστεράς, του Νέου ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, που έχει στον πυρήνα των αξιών και της πολιτικής του τον άνθρωπο και την στήριξη της κοινωνίας μέσω των δημόσιων κοινωνικών πολιτικών.
Μέσα από ένα σύγχρονο, ολιστικό, βιώσιμο πλέγμα προτάσεων επαναφέρουμε ουσιαστικά ένα νέο, συνεχώς διευρυνόμενο κοινωνικό κεκτημένο αξιοπρέπειας και διαβίωσης. Με περισσότερα δικαιώματα και πραγματική στήριξη.
Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ μόνο μπορεί να εγγυηθεί το κοινωνικό κράτος. Ο ΣΥΡΙΖΑ τα κατάφερε μέσα στην κρίση μπορεί να κάνει και σήμερα τη διαφορά.
Η ακραία νεοφιλελεύθερη κυβέρνηση Μητσοτάκη όσο και εάν προσπαθεί να φορέσει το χιτώνα του κεντρώου, θεοποιεί τον ατομισμό, εντείνει τις ανισότητες και αποσύρεται από τις βασικές της υποχρεώσεις απέναντι στον πολίτη.
Εμείς επιμένουμε πως το Κοινωνικό Κράτος είναι θεμελιακή λειτουργία και αξία της Ελληνικής Πολιτείας αλλά και κάθε σύγχρονου κράτους προόδου. Γιατί το σύγχρονο κράτος μεριμνά, προνοεί, συμπαραστέκεται, παρέχει ασφάλεια. Για τους ευάλωτους αλλά και για την επιτυχία ολόκληρης της κοινωνίας.
Στη ζωή καθενός από εμάς συμβαίνουν διαρκώς αλλαγές, προκύπτουν νέες συνθήκες και ανακύπτουν προβλήματα.
Το κράτος για εμάς μπορεί να είναι συμπαραστάτης σε κάθε απρόοπτη αλλαγή στη ζωή του ανθρώπου. Δίπλα, στα προβλήματα λόγω ανεργίας, μείωσης του εισοδήματός, διακινδύνευσης της στέγης, χρεωκοπίας, ρατσισμού λόγω φύλου ή σεξουαλικού προσανατολισμού. Δίπλα στην φτώχεια, σε ατυχήματα, αναπηρία, ασθένεια, ανηλικότητα, βία, ή απότομη μεταβολή της οικογενειακής κατάστασης. Δίπλα σε καταστάσεις που χρειάζονται συνεχή φροντίδα. Από τη γέννηση, το δημογραφικό, τα νέα ζευγάρια έως τους ηλικιωμένους.
Το κράτος Πρόνοιας παρεμβαίνει υπέρ της κοινωνικής πλειοψηφίας, με σκοπό την άρση των ανισοτήτων και της ανασφάλειας.
Ιδιαίτερα σήμερα, σε ένα περιβάλλον παράλληλων και συνεχών κρίσεων η προοδευτική απάντηση είναι η δημιουργία συνθηκών ουσιαστικής ασφάλειας για όλους και καταπολέμησης της αβεβαιότητας.
«Η «Μαύρη Βίβλος» της Κοινωνικής πολιτικής της κυβέρνησης της ΝΔ 2019-2023 περιλαμβάνει:
Η κυβέρνηση της ΝΔ πανηγύρισε για την αύξηση στο ΕΕΑ, όταν στην πραγματικότητα η αύξηση είναι μόλις 16 ευρώ το μήνα για μονοπρόσωπο νοικοκυριό. Είναι φανερό ότι με αυτά τα εισοδήματα δεν μπορεί κανένας να μιλάει για αξιοπρεπή διαβίωση.
Είναι ανάγκη να υπάρξουν γενναίες και ριζικές αλλαγές.
Προτείνουμε:
Προσαρμογή του ΕΕΕ στο ύψος που βρίσκεται το κατώφλι της φτώχειας με βάση την ΕΛΣΤΑΤ και τις προϋποθέσεις SILC της Eurostat σε βάθος τριετίας. Για τους δικαιούχους του ΕΕΕ, θα υπολογίζεται το πραγματικό τους εισόδημα και όχι τo τεκμαρτό, επειδή με τον υπολογισμό του τεκμαρτού εισοδήματος ως κριτήριο για την απόδοση του ΕΕΕ, αποκλείονται συμπολίτες μας με μηδενικά πραγματικά εισοδήματα.
Χιλιάδες παιδιά μένουν εκτός ΚΔΑΠ, ΚΔΑΠ-ΜΕΑ, βρεφονηπιακούς σταθμούς. Σχολεία συγχωνεύονται στη Θεσσαλονίκη με αποτέλεσμα τα παιδιά να πρέπει να περπατούν έως και 1,5 χιλιόμετρο διασχίζοντας δρόμους με έντονο κυκλοφοριακό φόρτο όμως η Υπουργός απαντά πως…. Δεν πειράζει γιατί το περπάτημα κάνει καλό!
Παραβατικότητα ενδοσχολική βία
Τα στοιχεία σοκάρουν!
Εμείς επιδιώκουμε και διεκδικούμε αξιοπρέπεια και ενεργό συμμετοχή των ηλικιωμένων. Με τη Δημιουργία Ψηφιακών Κέντρων Ολοκληρωμένης Φροντίδας Ηλικιωμένων (ΟΦΗΛΙ) σε κάθε δήμο, για αξιοπρεπή, ασφαλή ζωή, με σύστημα παρακολούθησης, εντοπισμού και τηλεειδοποίησης σε περίπτωση ανάγκης, σε 24ωρη βάση.
Είναι υποχρέωση του Κράτους να προσφέρει όλες εκείνες τις υπηρεσίες και παροχές στους ηλικιωμένους που θα τους επιτρέψουν ενεργή ζωή.
Υποστηρίζουμε την ανεξάρτητη διαβίωση των ΑμεΑ
Οι 1250 συνάνθρωποί μας που κληρώθηκαν στο πρόγραμμα είναι σταγόνα στον ωκεανό μπροστά στις πραγματικές ανάγκες. Το πρόγραμμα έχει σημαντικές αστοχίες και προβλήματα καθώς:
Εμείς διεκδικούμε την επέκταση του προγράμματος και την κάλυψη όλων των αναγκών σε ολόκληρη τη χώρα
Αφού ο πρωθυπουργός εγκαινίασε δύο φορές το νόμο αναδοχής και υιοθεσίας που λειτουργούσε ψηφιακά από τον Απρίλιο του 2019, διαστρέβλωσε την υλοποίησή του με αποτέλεσμα, όπως καταγγέλλεται, την επιστροφή στις φαύλες πρακτικές του παρελθόντος με συμφωνίες κάτω από το τραπέζι. Πάγωσε τα προγράμματα αποϊδρυματοποίησης που είχαν ξεκινήσει επί ΣΥΡΙΖΑ, τις 160 Στέγες Υποστηριζόμενης Διαβίωσης (ΣΥΔ), συνολικού π/υ 52 εκ. από το ΕΣΠΑ , τα 150 Κέντρα Ολοκληρωμένης Φροντίδας Ηλικιωμένων (ΟΦΗΛΙ) σε δήμους επίσης από το ΕΣΠΑ.
Υποψήφιοι ανάδοχοι ή θετοί γονείς από όλη τη χώρα έχουν υποβάλει αίτηση στην ψηφιακή πλατφόρμα, έχουν ολοκληρώσει την προβλεπόμενη εκπαίδευση και αγωνιούν διότι δεν μπορούν να παρακολουθήσουν την εξέλιξη της αίτησής τους, παρά την ρητή πρόβλεψη της ΥΑ με την οποία καθορίζεται το πλαίσιο ανάπτυξης και λειτουργίας της.
Ως κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ σχεδιάσαμε και υλοποιήσαμε ένα συνεκτικό σχέδιο με συγκεκριμένες πολιτικές για τους Ρομά, για 1η φορά στη χώρα. Κορυφαία επιλογή μας η ίδρυση για πρώτη φορά Ειδικής Γραμματείας Ρομά, η οποία είχε στόχο τον σχεδιασμό, την υλοποίηση και τον έλεγχο του σχεδίου και των πολιτικών μας. Εξασφαλίσαμε πλήρη και δωρεάν ιατροφαρμακευτική κάλυψη, πόρους μετεγκατάστασης σε οικισμούς με αξιοπρεπείς συνθήκες. Το 2019 με την κυβέρνηση ΝΔ ξεκινά η αντίστροφη μέτρηση, επιστροφής στο παρελθόν της ντροπής, με την ακύρωση σχεδόν όλων των πολιτικών μας και την συνεχή απαξίωση και υποβάθμιση των Ρομά. Ευνόησε την περιθωριοποίηση των Ρομά με τη στάση της .
Δεν ξεχνάμε τα θύματα, αποτέλεσμα των επιλογών της κυβέρνησης της ΝΔ. Ο κύκλος βίας και αίματος με τις δολοφονίες Σαμπάνη, Φραγκούλη και Μιχαλόπουλου, αλλά και την κατεδάφιση καταυλισμών, όπως στον Ασπρόπυργο πρέπει να κλείσει τώρα.
Ανήλικοι πρόσφυγες- Μετανάστες
Μετέφερε τα ασυνόδευτα ανήλικα, παιδιά, από την Πρόνοια του Υπ. Εργασίας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, στο Υπ. Μετανάστευσης και Ασύλου διαχωρίζοντάς τα σε άνω και κάτω των 15 ώστε τα μεγαλύτερα να κρίνονται ως προς το δικαίωμα ασύλου ως ενήλικες και να απελαύνονται με ταχύρρυθμες (fast track) διαδικασίες. Κατήργησε το νόμο Επιτροπείας του ΣΥΡΙΖΑ και ανέθεσε σε ανέλεγκτους ιδιώτες την επιτροπεία των ανηλίκων.
Καταθέτουμε πολιτικές προτάσεις, ενώ θα αναληφθούν νομοθετικές, όπως:
Η αντιμετώπιση όμως του Δημογραφικού απαιτεί τον σχεδιασμό και την υλοποίηση μιας δημογραφικής πολιτικής με συγκεκριμένους στόχους, μέτρα και πόρους.
Το πεδίο εφαρμογής της πολιτικής αυτής δεν περιορίζεται, μόνο σε δράσεις που αποσκοπούν στην αλλαγή της πορείας των δημογραφικών παραμέτρων, όπως την ενίσχυση της γονιμότητας, αλλά περιλαμβάνει και άλλες δράσεις που αποσκοπούν στην αντιμετώπιση των συνεπειών τους.
Οι πολιτικές για την εκπαίδευση, την υγεία, τη στέγαση, τη συνταξιοδότηση κλπ. Έχουν μεγάλη σημασία για την αντιμετώπιση του Δημογραφικού, παρόλο που δεν ορίζονται ως αμιγώς δημογραφικές, επειδή μπορούν να δώσουν απαντήσεις στην καταπολέμηση των
ανισοτήτων, της φτώχειας, του κοινωνικού αποκλεισμού και στην κατοχύρωση ίσων ευκαιριών που θεωρούνται σημαντικοί παράγοντες για την αντιμετώπιση του Δημογραφικού.
ΣΤΕΓΑΣΤΙΚΗ ΚΡΙΣΗ
-Μείωσε τις δαπάνες για το στεγαστικό επίδομα κατά 0,5% σε σχέση με το 2021
-Εξήγγειλε το πρόγραμμα «Σπίτι μου» αφήνοντας 3 στους 4 ενδιαφερόμενους εκτός προγράμματος
-Δεν αξιοποίησε τους πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Η κυβέρνηση της ΝΔ έχει εντάξει για το στεγαστικό μόλις 2 εκατομμύρια τη στιγμή που η Πορτογαλία κατέθεσε πρόταση για το στεγαστικό της πρόγραμμα αξίας 2.076 φορές μεγαλύτερης από αυτήν της Ελλάδας ενώ η Ισπανία 1000 φορές μεγαλύτερο.
Περιλαμβάνει
Α. Θεσμικές παρεμβάσεις όπως πρόταση νομοθετικής παρέμβασης για τη δημιουργία οργανισμού με αποκλειστικό αντικείμενο την αντιμετώπιση του στεγαστικού προβλήματος και με επαρκείς πόρους, την προστασία της πρώτης κατοικίας, νέο πτωχευτικό κώδικα, δημιουργία τράπεζας κοινωνικής στέγης, δημιουργία ψηφιακών παρατηρητηρίων αποθέματος στέγης σε κάθε δήμο, αντιμετώπιση/εξορθολογισμό πλαισίου λειτουργίας βραχυχρόνιας μίσθωσης.
Β Άμεσα μέτρα αντιμετώπισης της στεγαστικής κρίσης όπως κίνητρα για την είσοδο στην αγορά «κλειστών» μη λειτουργικών ακινήτων και αξιοποίηση των ανεκμετάλλευτων ακινήτων του Δημοσίου (ΕΤΑΔ, ΕΦΚΑ, Δήμοι, Εκκλησία, Κληροδοτήματα, αυτά που θα μείνουν στο δημόσιο από τις εγγυήσεις σε servicers που δε θα πουληθούν), κάλυψη στεγαστικών αναγκών δημόσιων λειτουργών που υπηρετούν σε τουριστικές περιοχές από τα υπερ-έσοδα από τον κλάδο της βραχυχρόνιας μίσθωσης.
Γ Μέτρα οικονομικής στήριξης όπως αξιοποίηση πόρων Ταμείου Ανάκαμψης για τη δημιουργία κοινωνικής στέγης, αύξηση επιδόματος στέγασης, επιδότηση επιτοκίων στεγαστικών δανείων, στήριξη ανακαίνισης που να αγγίζουν το πραγματικό κόστος, έκπτωση από το φορολογητέο εισόδημα για τα μισθώματα της φοιτητικής κατοικίας των παιδιών.
Ακόμη ένα επικοινωνιακό σόου απο τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη ο οποίος επισκέφθηκε στο Γαλάτσι νεαρό ζευγάρι που απέκτησε διαμέρισμα με το πρόγραμμα «Σπίτι Μου»
Όχι τυχαία η επιλογή βέβαια, αφού λίγες ώρες μετά γίνεται γνωστό, ότι τον περασμένο Μάιο είχαν πάρει μέρος σε θεματική συζήτηση της ΝΔ.
Ο πρωθυπουργός μίλησε για την «καινοτομία» του προγράμματος και εμφανίστηκε έκπληκτος για την απορρόφηση και απήχησή του.
Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία, οι αιτήσεις ξεπέρασαν τις 40.000. Από τον αριθμό αυτόν 23.875 έλαβαν προέγκριση, και μόλις οι 9.378 προχώρησαν στο στάδιο της τελικής έγκρισης.
Με άλλα λόγια, οι 3 στους 4 ενδιαφερόμενους έμειναν εκτός προγράμματος!
Σύμφωνα μάλιστα με τους ισχυρισμούς της αρμόδιας Υπουργού, μέχρι σήμερα έχουν εκταμιευθεί μόνο 2.542 δάνεια!
Το μέσο δάνειο που εγκρίθηκε είναι 105.000 ευρώ, που δεν μπορεί από μόνο του να καλύψει την αγορά μιας αξιοπρεπούς οικογενειακής κατοικίας.
Επομένως, οι δικαιούχοι που εντάχθηκαν στο πρόγραμμα «Σπίτι Μου» είναι αυτοί που θα μπορούσαν να αγοράσουν κατοικία όλα τα προηγούμενα χρόνια, απλώς τώρα δανείστηκαν με χαμηλότοκο δανεισμό.
Το περιβόητο πρόγραμμα δεν σχεδιάστηκε για να εξασφαλίσει κατοικίες, αλλά στην πραγματικότητα, για να εξασφαλίσει φθηνά στεγαστικά δάνεια για όσους διέθεταν αρχικό κεφάλαιο να συνεισφέρουν στην αγορά κατοικίας, πληρούσαν τις προδιαγραφές των τραπεζών και τα κριτήρια που έθετε αυτό.
Σε κάθε περίπτωση, πάντως, η εφαρμογή μέτρων φθηνού δανεισμού, και μάλιστα μικρής κλίμακας με βάση τις σημερινές ανάγκες, δεν μπορούν να αποτελούν την «ναυαρχίδα» στεγαστικών πολιτικών μιας χώρας που είναι «πρωταθλήτρια» του κόστους στέγασης για 5η συνεχόμενη χρονιά, και στην οποία απαιτείται ένας ολόκληρος μισθός για τη μίσθωση οικογενειακής κατοικίας.
Ως εκ τούτου, αναμενόμενη επίπτωση είναι και η μείωση της ιδιοκατοίκησης στην Ελλάδα, η οποία κατέγραψε πτώση κατά 2,6 ποσοστιαίες μονάδες το χρονικό διάστημα 2019-2022, αγγίζοντας το 72,8%. Η μείωση αυτή αντιστοιχεί σε 102.695 κατοικίες, με το στεγαστικό απόθεμα να ανέρχεται, το 2019, στις 3.949.900, σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat. Πρόκειται για το μικρότερο ποσοστό ιδιοκατοίκησης, μικρότερο ακόμη και από τα «σκληρά» χρόνια των μνημονίων.
Και όλα αυτά, την ώρα που η χώρα μας είναι από τις λίγες στην Ευρωπαϊκή Ένωση που δεν διαθέτει κοινωνικές κατοικίες.
Ωστόσο, ας γίνει κοινή συνείδηση ότι η παροχή στέγασης αποτελεί υποχρέωση της πολιτείας και υπάγεται στον τομέα της κρατικής κοινωνικής πολιτικής. Διότι η στέγαση είναι κάτι πολύ περισσότερο από μια στέγη, είναι η ευκαιρία για καλύτερες ζωές και ένα καλύτερο μέλλον.
Η Κυβέρνηση της Ν.Δ. αποκλείει από το πρόγραμμα «Τουρισμός για Όλους» μεγάλο αριθμό ατόμων με αναπηρία (ΑμεΑ)
Κοινή ανακοίνωση
Κατερίνα Νοτοπούλου Τομεάρχης Κοινωνικής Συνοχής και Πρόνοιας ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ
Καλλιόπη Βέττα Τομεάρχης Τουρισμού ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ
Εκτός του προγράμματος «Τουρισμός για Όλους» τίθεται μεγάλος αριθμός ατόμων με αναπηρία, παρά τις διαβεβαιώσεις της Κυβέρνησης της ΝΔ ότι εφαρμόζει πολιτικές συμπερίληψης και στήριξης των πιο ευάλωτων συμπολιτών μας.
Την ώρα που η ακρίβεια και ο πληθωρισμός βρίσκονται στα ύψη, η Κυβέρνηση αυξάνει μεν το ποσό για τη συμμετοχή τους στο πρόγραμμα στα άτομα με ποσοστό αναπηρίας 67% και άνω, αποκλείει όμως από την ευνοϊκή ρύθμιση συμπολίτες με μικρότερο ποσοστό αναπηρίας.
Επιπλέον, αποκλείει έμμεσα από το πρόγραμμα τις οικογένειες οι οποίες αποτελούνται από δύο ή και περισσότερα άτομα με αναπηρία, ενώ σύμφωνα με τη σχετική Κοινή Υπουργική Απόφαση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Τουρισμού, και Ψηφιακής Διακυβέρνησης ,με αριθμό 297 (ΦΕΚ Β 79/8-1-2024), δεν προβλέπεται η δυνατότητα κάλυψης των εξόδων των συνοδών δικαιούχων /ωφελούμενων, το δε καταβαλλόμενο ποσό στο δικαιούχο, δεν επαρκεί για την κάλυψη της ανάγκης ύπαρξης συνοδού.
Το γεγονός αυτό λειτουργεί αποτρεπτικά για τα άτομα με αναπηρία ή χρόνιες παθήσεις, καθιστώντας πρακτικά αδύνατη την αξιοποίηση των δυνατοτήτων του προγράμματος από άτομα που χρήζουν συνοδό.
Καλούμε, την κυβέρνηση της Ν.Δ να λάβει ειδική μέριμνα για τα άτομα με αναπηρία και χρόνιες παθήσεις, αλλά και για τις οικογένειες τους, και να προβεί σε τροποποίηση της ανωτέρω Κ.Υ.Α. πριν την έναρξη λειτουργίας του προγράμματος, ώστε να αρθούν οι αδικίες.
Κοινό Δελτίο Τύπου
Κατερίνας Νοτοπούλου, βουλευτή Α΄Θεσσαλονίκης και Τομεάρχης Πρόνοιας και Κοινωνικής Συνοχής της ΚΟ ΣΥΡΙΖΑ- ΠΣ
και
Γιώργου Γαβρήλου, βουλευτή Αργολίδας και Τομεάρχη Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης
Θέμα: «Νοτοπούλου- Γαβρήλος: Πρωτοχρονιάτικος μποναμάς του Κ. Μητσοτάκη προς τους ανέργους, η κατάργηση επιδομάτων στήριξής τους. Κοινωνικά ανάλγητη και σε εντεταλμένη υπηρεσία για την αύξηση των ανισοτήτων, η Κυβέρνηση
Την ώρα που η ακρίβεια στα βασικά είδη διατροφής γονατίζουν τα ελληνικά νοικοκυριά και τα καθημερινά έξοδα έχουν γίνει εφιάλτης για κάθε πολίτη αυτής της χώρας, η Κυβέρνηση της ΝΔ αποφάσισε να στοχεύσει τους ανέργους και να προχωρήσει σε περαιτέρω ξήλωμα του πλαισίου στήριξής τους.
Έτσι, λίγο πριν την εκπνοή του 2023 τα Υπουργεία Οικονομικών και Εργασίας, με Κοινή τους Απόφαση που δημοσιεύτηκε σε ΦΕΚ εν μέσω εορτών (29.12.2023) καταργούν τρία σημαντικά επιδόματα, όπως αυτό που δινόταν μετά τη λήξη της τακτικής επιδότησης ανεργίας, το ειδικό βοήθημα μετά την τρίμηνη παραμονή στο μητρώο ανέργων και το επίδομα στην περίπτωση επίσχεσης ή διακοπής εργασιών της επιχείρησης/εκμετάλλευσης. Τα συγκεκριμένα επιδόματα λαμβάνονταν καιρό τώρα από ανέργους της χώρας και σκοπό είχαν να προσφέρουν, στο ελάχιστο, στην αξιοπρεπή διαβίωσή τους, μέχρι να επανενταχθούν στην αγορά εργασίας.
Περαιτέρω, η θέσπιση με την ίδια ΚΥΑ επιδομάτων σε άλλες κοινωνικές ομάδες, όπως σε θύματα βίας – εμπορίας, σε απεξαρτημένα άτομα και σε γυναίκες- θύματα έμφυλης ή και ενδοοικογενειακής βίας, αν και αναγκαία, δε μπορεί να αποτελεί τον μανδύα για την περικοπή άλλων εξίσου σημαντικών επιδομάτων για τους ανέργους.
Η κοινωνική πολιτική πρέπει να απευθύνεται σε όλους και να καλύπτει κάθε ειδική ανάγκη που οι ευάλωτοι συμπολίτες μας έχουν. Η αυθαίρετη «διαλογή» επιδομάτων της Κυβέρνησης της ΝΔ, διευρύνει τις κοινωνικές ανισότητες και απογυμνώνει την ισχύ του Κοινωνικού Κράτους.
Δυστυχώς, κάθε μέρα αποδεικνύεται ότι βρισκόμαστε μπροστά σε μια ανάλγητη Κυβέρνηση, που σχέδιο της έχει τη φτωχοποίηση του κόσμου της εργασίας και των κοινωνικά ασθενέστερων.
Συνεχίζοντας την προσπάθεια ενημέρωσής της, για το αναγγελόμενο νομοσχέδιο του Υπουργείου Υγείας, σχετικά με την «Ολοκλήρωση της ψυχιατρικής μεταρρύθμισης» και ειδικότερα τη θέσπιση του Ενιαίου Οργανισμού για την Πρόληψη και Αντιμετώπιση των Εξαρτήσεων, η τομεάρχης Πρόνοιας και Κοινωνικής Συνοχής της ΚΟ του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ και Βουλευτής Α ΄ Θεσσαλονίκης, Κατερίνα Νοτοπούλου, συναντήθηκε με τον επιστημονικά υπεύθυνο του προγράμματος Εναλλακτικής Θεραπείας Εξαρτημένων Ατόμων “ΑΡΓΩ”, ψυχολόγο, κο.Στέλιο Γκιουζέπα, καθώς και με εκπροσώπους εργαζομένων του εν λόγω προγράμματος, όπως επίσης και με εκπροσώπους εργαζομένων του ΚΕΘΕΑ.
Οι εκπρόσωποι των εργαζομένων εξέφρασαν την πλήρη αντίθεσή τους στη σχεδιαζόμενη κατάργηση των εγκεκριμένων, θεραπευτικών οργανισμών και προγραμμάτων για τις εξαρτήσεις και τη συγχώνευσή τους σε έναν συγκεντρωτικό και δύσκαμπτο υπερφορέα και μάλιστα, χωρίς αυτός να συνοδεύεται από θεραπευτικά και οικονομικά στοιχεία, ερήμην, δε, όλων των εμπλεκόμενων φορέων. Είναι αδιανόητο μία τέτοιου εύρους αλλαγή στον χώρο θεραπευτικής αντιμετώπισης των εξαρτήσεων να επιβάλλεται, χωρίς διάλογο, εν μέσω γενικών αντιδράσεων, ερήμην όλων όσων υπηρετούν στην πρώτη γραμμή τον χώρο αυτόν.
Χωρίς να έχει αξιολογηθεί ο υφιστάμενος εθνικός συντονιστικός μηχανισμός και αγνοώντας το εθνικό σχέδιο δράσης που έχουν, από το 2020, καταρτίσει και καταθέσει οι φορείς, στο νομοσχέδιο γίνεται λόγος για έλλειψη συντονισμού και σχεδιασμού και προχωράει στην κατάργησή των φορέων και στη διοικητική τους συνένωση. Γίνεται λόγος για «απομόνωση» των φορέων, ενώ αποσιωπώνται οι μέχρι σήμερα συνέργειές τους στο πεδίο, οι οποίες δείχνουν ότι η διασύνδεσή τους μπορεί να επιτευχθεί, χωρίς να θιγεί η διοικητική και επιστημονική τους αυτοτέλεια. Το εθνικό δίκτυο δωρεάν υπηρεσιών, ποικίλων προσεγγίσεων για τα ναρκωτικά και τις αναδυόμενες εξαρτήσεις που αναπτύχθηκε για να καλύπτει γεωγραφικά όλη την επικράτεια, παρουσιάζεται ως «κατακερματισμός των υπηρεσιών».
Γίνεται επίκληση της ανάγκης για αύξηση των θέσεων σωματικής αποτοξίνωσης στα νοσοκομεία, χωρίς να εξηγείται πώς η συγχώνευση των φορέων σχετίζεται με αυτό. Ο όρος «θέσεις θεραπείας» αντικαθίσταται με τον όρο «κλίνες», παθολογικοποιώντας τους ανθρώπους με πρόβλημα χρήσης ή εξάρτησης και προωθεί μια στενά βιοϊατρική προσέγγιση ενός σύνθετου πολυπαραγοντικού φαινομένου.
Η Κυβέρνηση της ΝΔ δεν επιχειρεί απλά μία αλλαγή προσέγγισης στην πολιτική για τις εξαρτήσεις, αλλά φέρνει την οπισθοδρόμηση, αδιαφορώντας για τις καλές πρακτικές και τις προσεγγίσεις που προτείνουν οι άνθρωποι που εξειδικεύονται στο πεδίο.
Απαξιώνει την πολύπλευρη και ολοκληρωμένη υποστήριξη που προσφέρουν τα θεραπευτικά προγράμματα στα μέλη τους, στερώντας τους το δικαίωμα να επιλέξουν τον τρόπο θεραπείας τους. Πλήττει το δημόσιο χαρακτήρα των προγραμμάτων απεξάρτησης, υπονομεύει το θεραπευτικό πλουραλισμό και τη θεραπευτική σχέση και συνέχεια.
Το συγκεκριμένο νομοσχέδιο είναι «ταξικό και τοξικό» και πρέπει άμεσα να αποσυρθεί .