Συνάντηση με τον πρόεδρο της Ομοσπονδίας Κωφών Ελλάδος Σίμψη Κωνσταντίνο είχε η τομεάρχης Κοινωνικής Συνοχής και Πρόνοιας της Κ.Ο του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ και βουλεύτρια Α’ Θεσσαλονίκης Κατερίνα Νοτοπούλου.
Στο επίκεντρο της συνάντησής τους βρέθηκαν τα πολλά και σημαντικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι κωφοί και βαρήκοοι στην καθημερινότητά τους καθώς και πιθανές λύσεις που θα βελτίωναν την ποιότητα ζωής τους.
Πιο συγκεκριμένα, συζήτησαν για την ανάγκη να υπάρξουν εξειδικευμένα προγράμματα εργασίας στα οποία να μπορούν να ενταχθούν ισότιμα τα κωφά και βαρήκοα άτομα, την ανάγκη ένταξης των κωφών και βαρήκοων ατόμων με ποσοστό αναπηρίας 67% στις ευεργετικές διατάξεις συνταξιοδότησης στην 15ετία, με τον ν.612/1977 ή το Π.Δ. 169/2007 για λόγους ισονομίας.
Την αναμόρφωση του νομοθετικού πλαισίου για την απασχόληση των κωφών και βαρήκοων ατόμων στο δημόσιο και ιδιωτικό τομέα.
Την ετήσια επιχορήγηση του Προγράμματος Διερμηνείας Ε.Ν.Γ. από τον e-ΕΦΚΑ για την καθολική πρόσβαση των κωφών και βαρήκοων πολιτών στις επιτροπές ΚΕ.Π.Α. σε όλη την επικράτεια, υποχρεωτική αποστολή ενημερωτικών sms σε κωφά-βαρήκοα άτομα, εφαρμογή προγραμμάτων κατάρτισης και επιμόρφωσης των επιτροπών σε θέματα κώφωσης – βαρηκοΐας και ενημέρωσής τους ως προς τους βέλτιστους τρόπους εξυπηρέτησης των κωφών – βαρήκοων ατόμων.
Την παροχή πλήρους πρόσβασης των κωφών και βαρήκοων ατόμων στα προγράμματα επαγγελματικής κατάρτισης, μέσω διερμηνείας στην Ε.Ν.Γ. και της τεχνολογίας speech-to-text.
Την κάλυψη όσων έχουν ανάγκη με το πρόγραμμα προσωπικός βοηθός για ΑμεΑ, την αναγνώριση του επαγγέλματος του διερμηνέα.
Επιπλέον, η τομεάρχης Κοινωνικής Συνοχής του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ αναφέρθηκε στο επίσης δίκαιο αίτημα των κωφών-βαρήκοων ατόμων για το επίδομα κώφωσης στις ενδιάμεσες ηλικίες 19-65 ετών καθώς και στο επίδομα πλήρους κάλυψης για την απόκτηση ακουστικών βοηθημάτων μέσω των ασφαλιστικών τους φορέων, θέματα τα οποία με δική της πρωτοβουλία ήρθαν στη Βουλή τον περασμένο Οκτώβριο.
Δυστυχώς όμως, οι απαντήσεις από τα αρμόδια Υπουργεία δεν ανταποκρίνονταν στις πραγματικές ανάγκες των βαρήκοων ατόμων καθώς επιβεβαίωσαν τη διακοπή του επιδόματος για τις ενδιάμεσες ηλικίες 19-65 ετών με εξαίρεση όσους πάσχουν και από άλλη χρόνια σωματική, πνευματική ή ψυχική πάθηση ή βλάβη ενώ δεν υπήρξε ουσιαστικά απάντηση ως προς το επίδομα για την πλήρη κάλυψη των ακουστικών βοηθημάτων με αποτέλεσμα οι κωφοί-βαρήκοοι συμπολίτες μας και οι οικογένειές τους να επωμίζονται ένα δυσβάσταχτο οικονομικό κόστος.
Η Κατερίνα Νοτοπούλου, δεσμεύτηκε για ακόμη μια φορά, ότι ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ θα συνεχίσει να αναδεικνύει τα δίκαια αιτήματα συμπολιτών μας με αναπηρία και να παλεύει για μια δίκαιη και συμπεριληπτική κοινωνία όπου η Πολιτεία θα αποδεικνύει εμπράκτως το ενδιαφέρον και την αλληλεγγύη της για τις ευπαθείς και ευάλωτες ομάδες συμπολιτών μας.
«Μέχρι να ζήσουμε σε μία κοινωνία ισότητας, μέχρι να επανιδρύσουμε το κράτος πρόνοιας, οι διεκδικήσεις του αναπηρικού κινήματος είναι η προτεραιότητά μας».
Στην Κοπή πίτας της Ομοσπονδίας Κωφών Ελλάδος παρευρέθηκε η τομεάρχης Κοινωνικής Συνοχής και Πρόνοιας και βουλευτρια Α’ Θεσσαλονίκης του ΣΥΡΙΖΑ- ΠΣ Κατερίνα Νοτοπούλου, εκπροσωπώντας τον Πρόεδρο Στέφανο Κασσελάκη και τον ΣΥΡΙΖΑ.
Η Κατερίνα Νοτοπούλου ευχήθηκε, το 2024 να είναι η χρονιά που Μαζί θα κερδίσουμε τα αυτονόητα για τους κωφούς και τους βαρήκοους και δήλωσε:
¨Από το 2015, που έχασα την ακοή μου εξαιτίας ενός σπάνιου αυτοάνοσου, είμαι και εγώ μεταγλωσσικά βαρήκοη και βασίζομαι στη χειλεανάγνωση.
Αντιλαμβάνομαι βιωματικά πόσες δυσκολίες αντιμετωπίζει ένας άνθρωπος με αναπηρία με μόνη στήριξη το περιβάλλον του, καθώς το κράτος ούτε στοιχειωδώς δε μεριμνά για την ισότητα και την προσβασιμότητα.
Ακριβώς για αυτό, θα κάνω ότι μπορώ για να καταφέρουμε να είμαστε όλοι ίσοι σε μία κοινωνία δίκαιη και συμπεριληπτική.
Γιατί η Ελλάδα εξακολουθεί να δαπανά κάτω από το 50% του Μ.Ο στην Ευρώπη για τους ΑμεΑ.
Γιατί η καθημερινότητα είναι γεμάτη διακρίσεις και εμπόδια, από τα ΜΜΜ μέχρι την εργασία.
Διεκδικούμε μαζί με το κίνημα των κωφών και των βαρηκόων:
1. Ένταξη των κωφών και βαρήκοων ατόμων με ποσοστό αναπηρίας 67% στις ευεργετικές διατάξεις συνταξιοδότησης στην 15ετία, με τον ν.612/1977 ή το Π.Δ. 169/2007 για λόγους ισονομίας
2. Αναμόρφωση του νομοθετικού πλαισίου για την απασχόληση των κωφών και βαρήκοων ατόμων στο δημόσιο και ιδιωτικό τομέα
3. Ετήσια επιχορήγηση του Προγράμματος Διερμηνείας Ε.Ν.Γ. από τον e-ΕΦΚΑ για την καθολική πρόσβαση των κωφών και βαρήκοων πολιτών στις επιτροπές ΚΕ.Π.Α. σε όλη την επικράτεια, υποχρεωτική αποστολή ενημερωτικών sms σε κωφά-βαρήκοα άτομα, εφαρμογή προγραμμάτων κατάρτισης και επιμόρφωσης των επιτροπών σε θέματα κώφωσης – βαρηκοΐας και ενημέρωσής τους ως προς τους βέλτιστους τρόπους εξυπηρέτησης των κωφών – βαρήκοων ατόμων
4.Παροχή πλήρους πρόσβασης των κωφών και βαρήκοων ατόμων στα προγράμματα επαγγελματικής κατάρτισης, μέσω διερμηνείας στην Ε.Ν.Γ. και της τεχνολογίας speech-to-text.
5. Κάλυψη όσων έχουν ανάγκη με το πρόγραμμα προσωπικός βοηθός για ΑμεΑ
6. Αναγνώριση του επαγγέλματος του διερμηνέα.
Μέχρι να ζήσουμε σε μία κοινωνία ισότητας, μεχρι να επανιδρύσουμε το κράτος πρόνοιας, οι διεκδικήσεις του αναπηρικού κινήματος είναι η προτεραιότητά μας¨.
«Η Ελλάδα καταγράφει απαράδεκτες ντροπιαστικές πρωτιές, όπου το 26% του πληθυσμού ζει κάτω από το όριο της φτώχειας και του κοινωνικού αποκλεισμού» τόνισε η τομεάρχης Πρόνοιας και Κοινωνικής συνοχής της ΚΟ ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ, βουλευτής Α Θεσσαλονίκης, Κατερίνα Νοτοπούλου στο τελευταίο στρογγυλό τραπέζι που πραγματοποιήθηκε κατά τη διάρκεια των εργασιών του Συνεδρίου του κόμματος στην Κοζάνη.
Η κ. Νοτοπούλου ανέφερε ότι στους 20 στρατηγικούς στόχους που αποτελούν τον ευρωπαϊκό πυλώνα κοινωνικών δικαιωμάτων της ΕΕ, «η κυβέρνηση της ΝΔ έχει φέρει την Ελλάδα στην τελευταία κατάταξη». Την ίδια στιγμή αρνητικό πρόσημο καταγράφει και η περιφέρεια δυτικής Μακεδονίας, αφού σύμφωνα με την βουλευτή, «βρίσκεται στην 3η θέση από το τέλος, μεταξύ των 13 περιφερειών της χώρας, με το υψηλότερο ποσοστό πληθυσμού, 25,40%, να βρίσκεται σε κίνδυνο φτώχειας ξεπερνώντας κατά πολύ τον εθνικό μέσο όρο, ενώ το 2021 ήταν 21%, γεγονός που υποδηλώνει την αισθητή επιδείνωση των συνθηκών διαβίωσης στην ΠΔΜ. Την ίδια στιγμή οι άνεργοι αποτελούν το 8% του συνολικού πληθυσμού ενώ αυτές που πλήττονται περισσότερο από την ανεργία είναι οι γυναίκες σε ποσοστό 62,8% (12.776 άτομα), έναντι του 37,2% (7.565 άτομα) των ανδρών ».
Ακόμη, έκανε ειδική αναφορά στη βίαιη και χωρίς σχέδιο απολιγνιτοποίηση που επέβαλε ο κ. Μητσοτάκης, με ολέθριες συνέπειες για το ενεργειακό κόστος , αλλά και για την Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας, η οποία βρίσκεται σε φάση επιβράδυνσης της οικονομικής της ανάπτυξης.
«Εύλογα μπορεί να αναρωτηθεί κάποιος τι σχέση μπορεί να έχει η Κοινωνική Συνοχή, η Κοινωνική Πολιτική σε ένα στρογγυλό τραπέζι Αναπτυξιακού Συνεδρίου. Οι πόροι που διατίθενται στην κοινωνική πολιτική έχουν αναπτυξιακό ρόλο, σε αντίθεση με την συντηρητική παράταξη που θεωρεί αυτούς τους πόρους «περιττές δαπάνες». Οι κοινωνικές δαπάνες που στοχεύουν στην ασφάλεια, έχουν εκτός από κοινωνική και οικονομική, αναπτυξιακή σημασία καθώς οι πόροι αυτοί στο σύνολό τους επιστρέφουν στην οικονομία. Είναι δαπάνες αναπτυξιακές. Ενισχύουν τη ζήτηση και έχουν θετικό δημοσιονομικό συντελεστή. ¨Ένα μέρος των παροχών δηλαδή αυξάνουν τις θέσεις εργασίας και καταπολεμούν την ανεργία. Η δημιουργία συνθηκών ουσιαστικής κοινωνικής ασφάλειας είναι η προοδευτική απάντηση σε ένα περιβάλλον παράλληλων και συνεχών κρίσεων και αποτελεί βασικό πυλώνα της συμφωνίας του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία με την κοινωνία» τόνισε και συμπλήρωσε:
«Η χώρα μας, είναι η 4η στην ΕΕ και 2η στην ευρωζώνη στην παιδική φτώχεια, με το 32% του παιδικού πληθυσμού να βρίσκεται κάτω από το όριο της φτώχιας».
Η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ για το κοινωνικό κράτος όπως την ανέλυσε η κ Νοτοπούλου αφορά τον κοινωνικό μισθό που χωρίζεται σε τρεις πυλώνες.
Ο πρώτος πυλώνας περιλαμβάνει «το νέο κοινωνικό εισόδημα, ένα στοιχειώδες αξιοπρεπές εισόδημα που δίνεται σε όσους έχουν ανάγκη»
Ο 2ος πυλώνας περιλαμβάνει «ειδικά επιδόματα, παροχές και κοινωνική προστασία για τον ηλικιωμένο, την προστασία της μητέρας, του παιδιού, του απόρου» κι ο 3ος πυλώνας περιλαμβάνει «δημόσιες υπηρεσίας πρόνοιας υψηλού επιπέδου».
Στο πλαίσιο αυτό προβλέπεται «η δημιουργία ενός δικτύου ολοκληρωμένης υγειονομικής και ψυχοκοινωνικής φροντίδας με επίκεντρο την κοινότητα».
Τέλος, αναφερόμενη στο φλέγον ζήτημα της στέγης που απασχολεί χιλιάδες νοικοκυριά σημείωσε ότι «αποτελεί την βραδυφλεγή βόμβα στα θεμέλια της ελληνικής κοινωνίας». Σύμφωνα με στοιχεία που παρουσίασε «το 85% των ανθρώπων από 18 έως 29 ετών ζουν στα παιδικά τους δωμάτια με τους γονείς τους ενώ ένα στα τρία νοικοκυριά ξοδεύει το 40% του εισοδήματός του στην στέγη, γεγονός που μας κατατάσσει στην χειρότερη θέση της Ευρώπης».
Να σταματήσει η προχειρότητα και οι κακές πρακτικές της κυβέρνησης σε ευαίσθητα κοινωνικά θέματα
Άλλο ένα δείγμα προχειρότητας και κακής πρακτικής από την κυβέρνηση στην αντιμετώπιση ευαίσθητων κοινωνικών θεμάτων, όπως η αποϊδρυματοποίηση εφήβων που βρίσκονται σε ιδρύματα Παιδικής Προστασίας και Φροντίδας, αποτελεί η καταγγελία εργαζομένων της ΜΚΟ IRC για διακοπή του προγράμματος Ημιαυτόνομης Διαβίωσης εξαιτίας μη έγκαιρης χρηματοδότησης.
Την ένταξη του προγράμματος στο Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» με τη χρηματοδότηση της ΕΕ-Next Genaration EU είχαν ανακοινώσει μόλις τον Μάρτιο του 2023 η τότε Υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων κ. Δόμνα Μιχαηλίδου και ο κυβερνητικός εκπρόσωπος κ. Γιάννης Οικονόμου. Πιο συγκεκριμένα η κ. Μιχαηλίδου δήλωνε: «Σήμερα με τα διαμερίσματα Ημιαυτόνομης Διαβίωσης κάνουμε ακόμα ένα βήμα για την αποϊδρυματοποίηση κάθε παιδιού. Σκοπός μας, να προετοιμάσουμε τους εφήβους μας, με τα κατάλληλα εφόδια για την ασφαλέστερη μετάβασή τους στην κοινωνία και την αγορά εργασίας. Γι’ αυτό, καθ’ όλη τη διάρκεια της παραμονής τους, τους εξασφαλίζουμε τις απαραίτητες παροχές και υπηρεσίες για την καθημερινή τους διαβίωση, αλλά και την υποστήριξη και τη σταδιακή αυτονόμησή τους».
Σήμερα, δέκα μήνες μετά, εργαζόμενοι ενημερώνονται για τη σταδιακή απόλυσή τους με παράλληλη ενημέρωση των ωφελούμενων για τη διακοπή του προγράμματος, το κλείσιμο των διαμερισμάτων και την επιστροφή τους στα ιδρύματα.
Εφόσον ισχύουν τα όσα καταγγέλουν οι εργαζόμενοι, άλλη μία επικοινωνιακή φούσκα της κυβέρνησης «σκάει» με θύματα εργαζόμενους και ωφελούμενα παιδιά του εν λόγω προγράμματος. Σε κάθε περίπτωση τέτοια ευαίσθητα θέματα δεν μπορεί να εργαλειοποιούνται ούτε από την κυβέρνηση ούτε από τις ΜΚΟ και να χρησιμοποιούνται είτε για λόγους επικοινωνίας είτε ως μοχλοί πίεσης στις μεταξύ τους διενέξεις.
Η κυβέρνηση θα πρέπει να πάψει επιτέλους να αντιμετωπίζει τα πάντα ως επικοινωνία και να αναγνωρίσει την ανάγκη για τη δημιουργία μιας εθνικής στρατηγικής με ταυτόχρονη διασφάλιση της χρηματοδότησης και υποστήριξης αυτών των αναγκών. Η αρμοδιότητα που αφορά την προστασία των παιδιών δεν μπορεί να «κόβει» βόλτες στα διάφορα υπουργεία ανάλογα με την τρέχουσα πολιτική επικαιρότητα, ενώ θα πρέπει να δημιουργηθεί ένας ενιαίος φορέας για την εξειδικευμένη εκπαίδευση των εργαζόμενων στους τομείς αυτούς με πιο στοχευμένες παρεμβάσεις και επιμορφώσεις.
Οι εικόνες έξωσης με αστυνομική συνδρομή, με σπάσιμο πόρτας και με πριόνια αποτελούν πλέον κανονικότητα στην Ελλάδα του κ. Μητσοτάκη.
Σήμερα θύμα μιας τέτοιας έξωσης είναι ξανά η συνταξιούχος δημοσιογράφος Ιωάννα Κολοβού.
Η αποκλειστική εξυπηρέτηση των συμφερόντων των funds, των servicers και των «κορακιών» των πλειστηριασμών αποτελεί τη μοναδική προτεραιότητα της κυβέρνησης.
Η αντιμετώπιση του στεγαστικού απαιτεί θεσμικές τομές όπως η προστασία της πρώτης κατοικίας, η αλλαγή του πτωχευτικού και τη δημιουργία οργανισμού για την χάραξη και άσκηση πολιτικής για την κοινωνική στέγη.
Απαιτεί πολιτική βούληση την οποία η κυβέρνηση της ΝΔ δε διαθέτει.
Εκφράζουμε τη συμπαράσταση μας στην κ. Κολοβού και δεσμευόμαστε για την άμεση παρουσίαση ενός ολοκληρωμένου σχεδίου για την αντιμετώπιση της στεγαστικής κρίσης