7.2.2025
Τόσο η συζήτηση κατά την ακρόαση των φορέων στην 2η, αλλά και η κατ’ άρθρο ανάλυση που ακολούθησε, στην 3η από τις ΕιδικέςΣυνεδριάσεις της Διαρκούς Επιτροπής Κοινωνικών Υποθέσεων της Βουλής, δυστυχώς, επιβεβαίωσαν πολλές από τις ανησυχίες του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ για το υπο συζήτηση νομοσχέδιο, τόνισε η τομεάρχης Κοινωνικής Συνοχής και βουλεύτρια Ά Θεσσαλονίκης, Κατερίνα Νοτοπούλου.
Ως προς την ενσωμάτωση της ευρωπαϊκής οδηγίας 2022/2381 και τα μέτρα για την ισόρροπη εκπροσώπηση των φύλων σε θέσεις διευθυντικών στελεχών των εισηγμένων εταιρειών, των μη εισηγμένων ΑΕ και των δημοσίων επιχειρήσεων, επανέλαβε την καθυστερημένη διαδικασία ενσωμάτωσής της και εξέφρασε την δυσαρέσκιά της, για την διαδικασία επί παραβάσει που κίνησε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, με την αποστολή προειδοποιητικής επιστολής, επειδή η Ελλάδα δεν της κοινοποίησε, ως όφειλε, τα αντίστοιχα μέτρα για τη μεταφορά της υπό συζήτηση οδηγίας.
Η Κατερίνα Νοτοπούλου, τόνισε, επίσης, την αναφορά για πρώτη φορά στο υπό επεξεργασία νομοσχέδιο, της Γενικής Γραμματείας Ισότητας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, μετά την εκκωφαντική παράλειψή επίκλησής της, όπως ήταν ευλόγως αναμενόμενο, από άλλους αρμόδιους Υπουργούς, σε προηγούμενα νομοσχέδια. Επίσης, υπογράμμισε ότι είναι κρίσιμη η υλοποίηση της πολυπόθητης θεσμικήςσυνεργασίας, μεταξύ των φορέων και της κοινωνίας των πολιτών που προβλέπεται στο νομοσχέδιο.
Αναφορικά δε με την πρόβλεψη δημιουργίας του Ταμείου Ισότητας των φύλων, η Κατερίνα Νοτοπούλου υπογράμμισε την ανάγκη ουσιαστικής ενίσχυσης της Γενικής Γραμματείας Ισότητας και Δικαιωμάτων του Ανθρώπου για να μπορεί να επιτελεί το τόσο σπουδαίο έργο της, με διάθεση πόρων από τον κρατικό προϋπολογισμό, για την αύξηση δομών για τις κακοποιημένες γυναίκες και τα παιδιά τους, και μέριμνα για τους εργαζομένους της Γενικής Γραμματείας, και δη τους συμβασιούχους που περιμένουν για μήνες να πληρωθούν τα δεδουλευμένα τους.
Επανέλαβε δε ότι αναμένει να διαπιστώσει την επί τοις πράγμασι εφαρμογή της υπό ενσωμάτωση οδηγίας και την εν γένει προώθηση θετικών δράσεων για την καταπολέμηση της έμφυλης ανισότητας στους χώρους της εργασίας.
Ως προς τα προβλεπόμενα πιλοτικά προγράμματα, του υπό επεξεργασία νομοσχεδίου, η βουλεύτρια του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, τόνισε ότι οι δράσεις προγραμμάτων είναι θετικές, αλλά δεν αρκούν για μία ολοκληρωμένη κοινωνική πολιτική. Τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα άτομα με αναπηρία, απαιτούν μόνιμες λύσεις και όχι προγράμματα που μετά τη λήξη του Ταμείου Ανάκαμψης δεν γνωρίζει κανείς αν θα συνεχιστούν.
«Στην Ελλάδα τα άτομα με αναπηρία και οι οικογένειές τους είναι με διαφορά οι φτωχότεροι μεταξύ των φτωχών. Τα επιδόματα που λαμβάνουν δεν μπορούν να εξαλείψουν τις οικονομικές ανισότητες που βιώνουν οι οικογένειες αυτές. Τι να πούμε για τα παιδιά με αναπηρία που σε πολλές περιπτώσεις η πολιτεία τους στερεί την ένταξη στη σχολική εκπαίδευση και στις εξωσχολικές δραστηριότητες. Τι να πούμε, πολύ παραπάνω, για τις διακρίσεις στο εργασιακό τους περιβάλλον, αν καταφέρουν, βεβαίως, να εργαστούν.» αναρωτήθηκε η Κατερίνα Νοτοπούλου.
Ως προς το πιλοτικό πρόγραμμα επιχορήγησης παρεμβάσεων προσβασιμότητας, έθεσε, πέρα από το πρόβλημα της προσβάσιμης κατοικίας, το οξυμένο πρόβλημα στεγαστικής κρίσης που πλήττει ιδιαιτέρως τα ΑμεΑ και πολλές φορές τους στερεί ακόμα και το αυτονόητο δικαίωμα σε στέγη. Επίσης, επεσήμανε τα τεράστια ζητήματα προσβασιμότητας των ατόμων με αναπηρία σε δημόσια κτίρια, σχολές ΑμεΑ και Μέσα Μαζικής Μεταφοράς.
Ως προς την απασχόληση των ατόμων με αναπηρία θύμισε ότι απαιτούνται προγράμματα και νομοθετικές πρωτοβουλίες που θα αλλάξουν άρδην το εφιαλτικό 85% ποσοστό ανεργίας των ΑμεΑ.
Για το πολύπαθο, πιλοτικό πρόγραμμα του «Προσωπικού Βοηθού», επεσήμανε ότι το νομοσχέδιο δεν περιλαμβάνει καμία ρύθμιση προς την κατεύθυνση επέκτασης του προγράμματος για την καθολική και πανελλαδική εφαρμογή του, δεν προσφέρει λύση στον αποκλεισμό ωφελουμένων λόγω τωνηλικιακών κριτηρίων, ούτε βελτιώνει τοναλγόριθμο, ώστε να μην αποκλείονται άτομα με μεγάλο ποσοστό αναπηρίας.
Τέλος, ως προς τις ρυθμίσεις του νομοσχεδίου για το Πρόγραμμα «ΑΘΗΝΑ: Θεμελιώνοντας το μέλλον των παιδιών μας», η Κατερίνα Νοτοπούλου έθεσε μία σειρά από εύλογα ερωτήματα, κρίσιμα, για την υλοποίηση, στην πράξη, ενός ολοκληρωμένου παιδαγωγικού πλαισίου προσχολικής αγωγής, τα οποία, δυστυχώς, παρέμειναν αναπάντητα, τόσο από τις ίδιες τις διατάξεις του νομοσχεδίου, όσο και από τους εμπλεκόμενους φορείς. Στις υπό επεξεργασία διατάξεις δεν ορίζεται ούτε ο τρόπος, ούτε το κόστος, ούτε τα πρόσωπα που θα υλοποιήσουν την επιμόρφωση των παιδαγωγών και βοηθών παιδαγωγών προσχολικής ηλικίας. Δεν ορίζεται ο τρόπος υποστήριξης των γονέων. Δεν αποσαφηνίζει κανένα από τα κρίσιμα ερωτήματα σε σχέση με το ψυχομετρικό εργαλείο που προβλέπεται για την παρακολούθηση και αξιολόγηση των βρεφών και των νηπίων.
Η Κατερίνα Νοτοπούλου έκλεισε την τοποθέτηση της με την διαπίστωση ότι είναι ανεπίτρεπτο, τέτοια ευαίσθητα και κρίσιμα ζητήματα, όπως αυτό της προσχολικής διαπαιδαγώγησης και φροντίδας των παιδιών να
παραμένουν αρρύθμιστα και να μένουν να διασαφηνιστούν, μεταγενέστερα, με την έκδοση των σχετικών ΚΥΑ.