Για εμπαιγμό στα δικαιώματα των ΑμεΑ στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς κάνουν λόγο βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ,  που με πρωτοβουλία της τομεάρχη Πρόνοιας και Κοινωνικής Συνοχής Κατερίνας Νοτοπούλου και του Χάρη Μαμουλάκη τομεάρχη Υποδομών και Μεταφορών της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ φέρνουν το ζήτημα στη Βουλή.

Στην ερώτηση που καταθέτουν προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ επισημαίνουν τις αντιδράσεις που έχει προκαλέσει η δημοσίευση της Υπουργικής Απόφασης της Υφυπουργού Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιας για τις Μεταφορές, σχετικά με τα δικαιώματα των επιβατών στις αστικές και υπεραστικές μεταφορές, η οποία επικεντρώνεται στα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία.

Όπως τονίζουν, η  Κυβέρνηση της ΝΔ όχι μόνο δεν έχει λάβει τα απαραίτητα μέτρα για την εκπλήρωση των υποδομών ασφαλείας των οχημάτων, των στάσεων και των τερματικών σταθμών, ώστε να μπορεί με τρόπο ασφαλή και λειτουργικό να πραγματοποιηθεί η επιβίβαση, μεταφορά και αποβίβαση των συμπολιτών μας με αναπηρία, ή μειωμένη κινητικότητα, αλλά συνεχίζει τον ορισμό οριζόντιας εξαίρεσής τους.

Επισημαίνουν ακόμη, ότι η απαίτηση προς τα άτομα με αναπηρία να βρίσκονται σε σταθμούς υπεραστικών λεωφορείων τουλάχιστον μία ώρα πριν την αναχώρηση του δρομολογίου τους, ώστε να εξυπηρετηθούν ανάλογα με τις ανάγκες τους, αποτελεί διάκριση.

Επειδή η καθολική προσβασιμότητα στο σύνολο των μέσων μεταφοράς για τους συμπολίτες μας με αναπηρία είναι αναφαίρετο δικαίωμά τους και είναι ανεπίτρεπτο να καταλύεται με τον τρόπο αυτό.

Ερωτάται ο αρμόδιος κ. Υπουργός:

1. Γιατί από τον Μάρτιο του 2018 που έπρεπε να είχαμε εναρμονιστεί, πλήρως με τον υπ’ αριθμόν 181/2011 Κανονισμό του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, συνεχίζουμε να βρισκόμαστε στο σημείο μηδέν, θέτοντας οριζόντιες εξαιρέσεις για τη μεταφορά των συμπολιτών μας με αναπηρία ή μειωμένη κινητικότητα;

2. Σε ποιες συγκεκριμένες ενέργειες πρόκειται να προβεί και ποιο συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα πρόκειται να θέσει, προκειμένου να πραγματοποιηθούν οι σχετικές επεμβάσεις στις υποδομές και τα μέσα έτσι ώστε να λάβουν τέλος οι «κατ’ εξαίρεση» διακρίσεις για τη μεταφορά των συμπολιτών μας με αναπηρία;

Ακολουθεί  η ερώτηση όπως κατατέθηκε

Ε Ρ Ω Τ Η Σ Η

Προς τον κ. Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών

Θέμα: «Εμπαιγμός στα δικαιώματα των ΑμεΑ η 362897/29-12-2023 Υπουργική Απόφαση για την τροποποίηση του Κανονισμού για τα Δικαιώματα Επιβατών στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς»

Από την ημέρα δημοσίευσης της υπ’ αριθμόν 362897/29-12-2023 υπουργικής απόφασης, της Υφυπουργού Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιας για τις Μεταφορές, σχετικά με τα δικαιώματα των επιβατών στις αστικές και υπεραστικές μεταφορές, η οποία επικεντρώνεται στα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία, έχουν προκύψει έντονες αντιδράσεις καθώς πρόκειται για μία απόφαση ουδόλως τιμητική για τον κλάδο των μεταφορών.
Αν και αφορμή για την αναδιαμόρφωση του συγκεκριμένου κανονισμού στάθηκαν περιστατικά απρεπούς συμπεριφοράς εργαζόμενων στις συγκοινωνίες προς επιβάτες με αναπηρία που ήδη αντιμετώπιζαν δυσκολίες στη μετακίνησή τους, με την απόφαση αυτή, όχι μόνον δεν κατοχυρώνονται τα δικαιώματα των ΑμεΑ, αντίθετα πιστοποιείται, στην πράξη πόσο πίσω έχει μείνει η προσβασιμότητα στη χώρα μας και δη στον συγκεκριμένο τομέα.
Παρά τις αντίθετες δηλώσεις της Υφυπουργού Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιας για τις Μεταφορές, η οποία κατέταξε τον εν λόγω Κανονισμό ως μία από τις πρωτοβουλίες, από τη σειρά σημαντικών μέτρων που έχουν ληφθεί για την ενίσχυση των δικαιωμάτων των Ατόμων με Αναπηρία στον τομέα των μεταφορών και παρά την από 04-01-2024 ανακοίνωση του Γραφείου Τύπου του αρμοδίου Υπουργείου που έσπευσε να επιτεθεί στην αντιπολίτευση, κατηγορώντας μας για τοξικότητα και υιοθέτηση fake news, η πραγματικότητα δηλώνει την άνευ προηγουμένου κωλυσιεργία των αρμοδίων της Κυβέρνησης της ΝΔ,να πράξει τα αυτονόητα.
Από το έτος 2011 και την έκδοση του υποχρεωτικού, για όλα τα κράτη μέλη, υπ’ αριθμόν 181/2011 Κανονισμού του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 16ης Φεβρουαρίου 2011 για τα δικαιώματα των επιβατών λεωφορείων και πούλμαν και για την τροποποίηση του Κανονισμού 2006/2004, βρισκόμαστε ακόμα στο σημείο μηδέν.
Έχουν περάσει ήδη έξι χρόνια και μία 4ετής θητεία της Κυβέρνησης της ΝΔ από την υποχρεωτική μας εναρμόνιση με τον εν λόγω Κανονισμό και αντί να ληφθούν τα μέτρα για την εκπλήρωση των υποδομών ασφαλείας των οχημάτων, των στάσεων και των τερματικών σταθμών, ώστε να μπορεί με τρόπο ασφαλή και λειτουργικό να πραγματοποιηθεί η επιβίβαση, μεταφορά και αποβίβαση των συμπολιτών μας με αναπηρία, ή μειωμένη κινητικότητα, η Κυβέρνηση συνεχίζει τον ορισμό οριζόντιας εξαίρεσης για τους ανθρώπους αυτούς.
Είναι προφανές πως η σωματική ακεραιότητα των ατόμων με αναπηρία, όπως και του κάθε επιβάτη, δεν θα πρέπει να μπαίνει σε κίνδυνο κατά την μετακίνησή του. Αυτό όμως δεν πρέπει να γίνεται μέσω «κατ’ εξαίρεσης» αποκλεισμού του από τα μέσα μεταφοράς, αλλά μέσω μετατροπής του συνόλου των μέσων μεταφοράς σε πλήρως προσβάσιμα προς όλους.
Το αρμόδιο Υπουργείο, αντί να επισπεύσει τις διαδικασίες για την προμήθεια νέων λεωφορείων που τηρούν τις σύγχρονες προδιαγραφές στη Θεσσαλονίκη, προβαίνει σε ακυρώσεις διαγωνισμών. Αντί να προβλεφθεί και να διενεργηθεί έλεγχος σε ΟΑΣΘ και ΟΑΣΑ για να διαπιστωθεί αν ο στόλος των λεωφορείων διαθέτει τον απαιτούμενο εξοπλισμό για τη μεταφορά ΑμεΑ, οδηγηθήκαμε γι’ άλλη μία φορά στην επιλογή της αδράνειας και τη συνέχιση της πρόβλεψης της οριζόντιας εξαίρεσης. Αντί να ενισχυθούν οι εναλλακτικοί τρόποι μεταφοράς των συμπολιτών μας με αναπηρία, μέχρις ότου να εναρμονιστούμε με τους κανόνες της απρόσκοπτης και ασφαλούς μεταφοράς τους, καταργήθηκε στην πράξη ο νόμος για τα ταξί που υποχρέωνε τους οδηγούς να σταματούν και να τους εξυπηρετούν, ώστε να μεταφέρονται, με ασφάλεια, στον προορισμό τους.
Διάκριση αποτελεί ακόμα και η απαίτηση προς τα άτομα με αναπηρία να βρίσκονται σε σταθμούς υπεραστικών λεωφορείων τουλάχιστον μία ώρα πριν την αναχώρηση του δρομολογίου τους, ώστε να εξυπηρετηθούν ανάλογα με τις ανάγκες τους.
Η καθιέρωση δε, αποζημιώσεων για παραβιάσεις του κανονισμού επιβατών είναι μία αυτονόητη πρόβλεψη, εφόσον, βέβαια, συνοδεύεται από την πρόβλεψη από το νομοθέτη του τρόπου διαπίστωσης και πιστοποίησης των παραβάσεων αυτών. Τα τελευταία χρόνια, έχουν έρθει στο φως της δημοσιότητας πληθώρα καταγγελιών από επιβάτες, οι οποίοι προχώρησαν σε έγγραφες αναφορές-διαμαρτυρίες προς συγκοινωνιακούς φορείς με αφορμή την προβληματική εξυπηρέτησή τους, είτε χωρίς να λάβουν την παραμικρή απάντηση είτε με την απάντηση ότι δεν υπάρχει τρόπος επιβεβαίωσης της καταγγελίας τους.
Επειδή είναι, τουλάχιστον, αντιφατικό ο νέος Κανονισμός να αναφέρει πως το σύνολο των πολιτών και ιδιαίτερα τα άτομα με αναπηρία ή τα άτομα με μειωμένη κινητικότητα έχουν δικαίωμα στη μετακίνηση χωρίς καμία άμεση ή έμμεση διάκριση και την ίδια στιγμή, στην ακριβώς επόμενη παράγραφό του, να προβλέπει δυνατότητα κατ’ εξαίρεση αποκλεισμού των ατόμων αυτών για λόγους ασφαλείας.

Επειδή η καθολική προσβασιμότητα στο σύνολο των μέσων μεταφοράς για τους συμπολίτες μας με αναπηρία είναι αναφαίρετο δικαίωμά τους και είναι ανεπίτρεπτο να καταλύεται με τον τρόπο αυτό.


Ερωτάται ο αρμόδιος κ. Υπουργός:
1. Γιατί από τον Μάρτιο του 2018 που έπρεπε να είχαμε εναρμονιστεί, πλήρως με τον υπ’ αριθμόν 181/2011 Κανονισμό του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, συνεχίζουμε να βρισκόμαστε στο σημείο μηδέν, θέτοντας οριζόντιες εξαιρέσεις για τη μεταφορά των συμπολιτών μας με αναπηρία ή μειωμένη κινητικότητα;
2. Σε ποιες συγκεκριμένες ενέργειες πρόκειται να προβεί και ποιο συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα πρόκειται να θέσει, προκειμένου να πραγματοποιηθούν οι σχετικές επεμβάσεις στις υποδομές και τα μέσα έτσι ώστε να λάβουν τέλος οι «κατ’ εξαίρεση» διακρίσεις για τη μεταφορά των συμπολιτών μας με αναπηρία;

Οι Ερωτώντες Βουλευτές
Νοτοπούλου Αικατερίνη
Μαμουλάκης Χάρης

Αποστολάκης Ευάγγελος
Βέττα Καλλιόπη
Γαβρήλος Γεώργιος
Δούρου Ειρήνη
Θρασκιά Ουρανία
Καλαματιανός Διονύσιος
Κασιμάτη Νίνα
Κεδίκογλου Συμεών
Κοντοτόλη Μαρίνα
Μάλαμα Κυριακή
Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος
Μπάρκας Κωνσταντίνος
Ξανθόπουλος Θεόφιλος
Παπαηλιού Γεώργιος
Πούλου Παναγιού
Τζάκρη Θεοδώρα
Χρηστίδου Ραλλία
Ψυχογιός Γεώργιος