Η κυβέρνηση περίμενε να ανοίξει ο τουρισμός και μετά να ανακοινώσει μέτρα στήριξης για τις τουριστικές επιχειρήσεις. Πολύ αργά και με διαδικασίες χρονοβόρες, ενώ ο κλάδος έχει ανάγκη την "άμεση" ενίσχυση τη στιγμή που η επάνοδος της τουριστικής κίνησης στα επίπεδα προ πανδημίας καθυστερεί.
Το αντίστοιχο πρόγραμμα για την εστίαση άνοιξε στις 3 Μαΐου και οι αιτήσεις για τους δικαιούχους άνοιξαν στις 15 και κλείνουν στις 30 Μαΐου. Τα πρώτα χρήματα «στήριξης», καλό καλοκαίρι!
Οι δε ωφελούμενοι θα είναι ελάχιστοι σε σχέση με το πλήθος των επιχειρήσεων που έχουν ανάγκη. Η οριζόντια ρύθμιση κάλυψης του ορίου 7% του τζίρου, «θατσερικού» τύπου, δεν κατανέμει ορθολογικά τις ενισχύσεις στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.
Το ΕΣΠΑ που ανακοινώθηκε για τα τουριστικά καταλύματα, είναι πολύ λίγο και έρχεται επίσης πάρα πολύ αργά, τη στιγμή που υπάρχει σοβαρός κίνδυνος βιωσιμότητας, τα δάνεια «κοκκινίζουν», ο ευρωπαϊκός εποπτικός μηχανισμός SSM βάζει φρένο σε νέα δάνεια στον τουριστικό κλάδο και ο κίνδυνος κύματος πτωχεύσεων είναι ορατός και αναπαράγεται - μόλις χθες - στο Reuters.
Η ενίσχυση που σχεδιάζεται αφορά μικρό αριθμό καταλυμάτων και με χαμηλότερο ποσοστό ενίσχυσης από το πρόγραμμα της εστίασης (5% του τζίρου του 2019), αφήνοντας πάλι έξω τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, με ίδιο ποσοστό επιδότησης στους μικρούς, τους μεσαίους και τους μεγάλους, ανεξαρτήτως της ενίσχυσης που έχουν πάρει ως τώρα, ανεξαρτήτως του μεγέθους του πλήγματος που υπέστησαν στην πανδημική κρίση.
Όλοι οι κλάδοι των επιχειρήσεων που έχουν άμεση σχέση με τον τουρισμό έχουν ανάγκη από μεγάλη άμεση ενίσχυση με απευθείας κάλυψη του κόστους από τον προϋπολογισμό (ή με προκαταβολές από τον προϋπολογισμό ενόψει ευρωπαϊκής συμμετοχής), και με γρήγορες διαδικασίες και εκταμιεύσεις.
Παράλληλα, τα κριτήρια ενίσχυσης να είναι προοδευτικά και αντικειμενικά με μεγαλύτερες απευθείας ενισχύσεις στις μικρές και τις μεσαίες επιχειρήσεις, ιδιαίτερα, γιατί αυτές δεν έχουν πρόσβαση σε άλλα χρηματοδοτικά εργαλεία που συνδέονται με τα κριτήρια των τραπεζών και σε απευθείας τραπεζικό δανεισμό. Πρέπει να υπάρξει μέριμνα και για αυτές που αδυνατούν να ανοίξουν. Ενώ για τις μεγάλες θα μπορούσε να υπάρχει νέο αντίστοιχο Εγγυοδοτικό πρόγραμμα παράλληλα με αυτό.
Η κυβέρνηση συνειδητά και ύποπτα, αργεί. Την 1η Ιουνίου ανοίγουν οι πλειστηριασμοί. Και είναι υπόλογη για την υπονόμευση της βιωσιμότητας των ελληνικών επιχειρήσεων του τουρισμού και το κύμα πτωχεύσεων.
Με ερώτηση μας από τα μέσα Νοεμβρίου προειδοποιούσαμε, επισημάναμε τις καθυστερήσεις και ζητούσαμε στοιχεία και προτείναμε τεκμηριωμένα τη στοχευμενη ενίσχυση του τουρισμού και της εστίασης με ειδικά προγράμματα, κάνοντας χρήση των νέων ευρωπαϊκών εργαλείων που είχαν προκύψει εκείνη την περίοδο.
Το αντίστοιχο πρόγραμμα για την εστίαση άνοιξε στις 3 Μαΐου και οι αιτήσεις για τους δικαιούχους άνοιξαν στις 15 και κλείνουν στις 30 Μαΐου. Τα πρώτα χρήματα «στήριξης», καλό καλοκαίρι!
Οι δε ωφελούμενοι θα είναι ελάχιστοι σε σχέση με το πλήθος των επιχειρήσεων που έχουν ανάγκη. Η οριζόντια ρύθμιση κάλυψης του ορίου 7% του τζίρου, «θατσερικού» τύπου, δεν κατανέμει ορθολογικά τις ενισχύσεις στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.
Το ΕΣΠΑ που ανακοινώθηκε για τα τουριστικά καταλύματα, είναι πολύ λίγο και έρχεται επίσης πάρα πολύ αργά, τη στιγμή που υπάρχει σοβαρός κίνδυνος βιωσιμότητας, τα δάνεια «κοκκινίζουν», ο ευρωπαϊκός εποπτικός μηχανισμός SSM βάζει φρένο σε νέα δάνεια στον τουριστικό κλάδο και ο κίνδυνος κύματος πτωχεύσεων είναι ορατός και αναπαράγεται - μόλις χθες - στο Reuters.
Η ενίσχυση που σχεδιάζεται αφορά μικρό αριθμό καταλυμάτων και με χαμηλότερο ποσοστό ενίσχυσης από το πρόγραμμα της εστίασης (5% του τζίρου του 2019), αφήνοντας πάλι έξω τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, με ίδιο ποσοστό επιδότησης στους μικρούς, τους μεσαίους και τους μεγάλους, ανεξαρτήτως της ενίσχυσης που έχουν πάρει ως τώρα, ανεξαρτήτως του μεγέθους του πλήγματος που υπέστησαν στην πανδημική κρίση.
Όλοι οι κλάδοι των επιχειρήσεων που έχουν άμεση σχέση με τον τουρισμό έχουν ανάγκη από μεγάλη άμεση ενίσχυση με απευθείας κάλυψη του κόστους από τον προϋπολογισμό (ή με προκαταβολές από τον προϋπολογισμό ενόψει ευρωπαϊκής συμμετοχής), και με γρήγορες διαδικασίες και εκταμιεύσεις.
Παράλληλα, τα κριτήρια ενίσχυσης να είναι προοδευτικά και αντικειμενικά με μεγαλύτερες απευθείας ενισχύσεις στις μικρές και τις μεσαίες επιχειρήσεις, ιδιαίτερα, γιατί αυτές δεν έχουν πρόσβαση σε άλλα χρηματοδοτικά εργαλεία που συνδέονται με τα κριτήρια των τραπεζών και σε απευθείας τραπεζικό δανεισμό. Πρέπει να υπάρξει μέριμνα και για αυτές που αδυνατούν να ανοίξουν. Ενώ για τις μεγάλες θα μπορούσε να υπάρχει νέο αντίστοιχο Εγγυοδοτικό πρόγραμμα παράλληλα με αυτό.
Η κυβέρνηση συνειδητά και ύποπτα, αργεί. Την 1η Ιουνίου ανοίγουν οι πλειστηριασμοί. Και είναι υπόλογη για την υπονόμευση της βιωσιμότητας των ελληνικών επιχειρήσεων του τουρισμού και το κύμα πτωχεύσεων.
Με ερώτηση μας από τα μέσα Νοεμβρίου προειδοποιούσαμε, επισημάναμε τις καθυστερήσεις και ζητούσαμε στοιχεία και προτείναμε τεκμηριωμένα τη στοχευμενη ενίσχυση του τουρισμού και της εστίασης με ειδικά προγράμματα, κάνοντας χρήση των νέων ευρωπαϊκών εργαλείων που είχαν προκύψει εκείνη την περίοδο.