Το θέμα της απαξίωσης των σχολών ξεναγών φέρνουν στην Βουλή με ερώτησή τους- την οποία συνυπογράφουν 36 βουλευτές-  η τομεάρχης Τουρισμού της ΚΟ ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ και βουλευτής Α’ Θεσσαλονίκης Κατερίνα Νοτοπούλου, ο αναπληρωτής τομεάρχης Τουρισμού και βουλευτής Κέρκυρας Αλέξανδρος Αυλωνίτης και ο τομεάρχης Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής και βουλευτής Δωδεκανήσου Νεκτάριος Σαντορινιός.

Όπως αναφέρουν οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ η Δημόσια Τουριστική Εκπαίδευση, όπως και οι Σχολές Ξεναγών, αποτελούν το κύριο εργαλείο για την ενίσχυση και ανάπτυξη του εγχώριου τουριστικού κλάδου και συντελούν στην αναβάθμιση του brand name της χώρας μας.

Για την Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ η στήριξη της Τουριστικής Εκπαίδευσης, στο σύνολό της, αποτέλεσε προτεραιότητα, δίνοντας μια απάντηση στις παρελθοντικές πολιτικές, και της ΝΔ, όταν για χρόνια οι Σχολές υποβαθμίζονταν, απαξιώνονταν, έκλειναν με λουκέτα(π.χ. ο Οργανισμός Τουριστικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης έκλεισε αιφνίδια το 2013) ή λειτουργούσαν με κομβικές ελλείψεις και πλείστα προβλήματα.

Ο ΣΥΡΙΖΑ, άνοιξε τις Σχολές Ξεναγών το 2017 και μέσα σε εξαιρετικά δύσκολες δημοσιονομικές συνθήκες, με ισχυρή πολιτική βούληση, εξασφάλισε τους απαραίτητους πόρους ώστε να αποκτήσουν πάλι το κύρος και την εμβέλεια που τους αναλογεί.

Με ευθύνη του Υπουργείου Τουρισμού, παρατηρούνται σημαντικές αρρυθμίες και ολιγωρίες στη λειτουργία των Σχολών Ξεναγών, ιδιαίτερα σε αυτή της Αθήνας και κυρίως σε ό,τι έχει να κάνει με το πρόγραμμα σπουδών των δευτεροετών φοιτητών, με αποτέλεσμα να τίθεται σε κίνδυνο η ολοκλήρωση των σπουδών τους και με κίνδυνο τα όποια προβλήματα να επηρεάσουν σημαντικά το επαγγελματικό μέλλον τους.

Ο Υπουργός Τουρισμού ερωτάται:

  1. Ποιοι είναι οι ακριβείς λόγοι για τους οποίους αδυνατούν σήμερα οι σπουδαστές του β’ έτους της Σχολής Ξεναγών της Αθήνας να πραγματοποιήσουν τις ώρες πρακτικής διδασκαλίας;
  2. Τι εγγυήσεις δίνονται από το Υπουργείο, στους δεκάδες φοιτητές, που αισθάνονται όμηροι της διαμορφούμενης κατάστασης, ότι υπάρχει η πρόθεση να προβείστις απαραίτητες ενέργειες για την υλοποίηση των εκπαιδευτικών εκδρομών; Θα δοθεί άμεσα και χωρίς άλλες βασανιστικές καθυστερήσεις σαφές χρονοδιάγραμμα που να αφορά στις εκδρομές, τις εξετάσεις, τις επαναληπτικές εξετάσεις και τις εξετάσεις πιστοποίησης και το οποίο δε θα ξεπερνά το προβλεπόμενο διάστημα ολοκλήρωσης των Σπουδών;
  3. Πώς συμβαδίζει η θέση της Κυβέρνησης ότι η χώρα αποτελεί ασφαλή τουριστικό προορισμό, με τη στάση του Υπουργείου στα ζητήματα της Σχολής, όταν διαδίδει πως δρομολογεί την ουσιαστική παύση λειτουργίας της για τον Αύγουστο και την ενδεχόμενη υλοποίηση των εκπαιδευτικών εκδρομών τον προσεχή Σεπτέμβριο ή πιθανότερα τον Οκτώβριο, προσβλέποντας σε καλύτερα επιδημιολογικά δεδομένα;
  4. Τι σκοπεύετε να πράξετε για την ποιοτική υποβάθμιση των παρεχόμενων γνώσεων και σπουδών που σημειώνεται στη Σχολή;

Ακολουθεί η ερώτηση όπως κατατέθηκε:

ΕΡΩΤΗΣΗ

 

Προς τον Υπουργό Τουρισμού

 

Θέμα : «Το ενδιαφέρον του Υπουργείου Τουρισμού για την τουριστική εκπαίδευση εξαντλείται στην απαξίωση της σχολής ξεναγών. Τι θα γίνει με τις υποχρεωτικές εκδρομές των Σπουδαστών της Σχολής;»

Η Δημόσια Τουριστική Εκπαίδευση, όπως και οι Σχολές Ξεναγών, αποτελούν το κύριο εργαλείο για την ενίσχυση και ανάπτυξη του εγχώριου τουριστικού κλάδου και συντελούν στην αναβάθμιση του brand name της χώρας μας.

Για την Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ η στήριξη της Τουριστικής Εκπαίδευσης, στο σύνολό της, αποτέλεσε προτεραιότητα, δίνοντας μια απάντηση στις παρελθοντικές πολιτικές, και της ΝΔ, όταν για χρόνια οι Σχολές υποβαθμίζονταν, απαξιώνονταν, έκλειναν με λουκέτα(π.χ. ο Οργανισμός Τουριστικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης έκλεισε αιφνίδια το 2013) ή λειτουργούσαν με κομβικές ελλείψεις και πλείστα προβλήματα.

Ο ΣΥΡΙΖΑ, όπως έχει επισημανθεί και σε σχετικό Δελτίο Τύπου της αρμόδιας Τομεάρχη Τουρισμού (24/10/19),άνοιξε τις Σχολές Ξεναγών το 2017 και μέσα σε εξαιρετικά δύσκολες δημοσιονομικές συνθήκες, με ισχυρή πολιτική βούληση, εξασφάλισε τους απαραίτητους πόρους ώστε να αποκτήσουν πάλι το κύρος και την εμβέλεια που τους αναλογεί.

Πρόσφατα όμως, με ευθύνη του Υπουργείου, παρατηρούνται σημαντικές αρρυθμίες και ολιγωρίες στη λειτουργία των Σχολών Ξεναγών, ιδιαίτερα σε αυτή της Αθήνας και κυρίως σε ό,τι έχει να κάνει με το πρόγραμμα σπουδών των δευτεροετών φοιτητών, με αποτέλεσμα να τίθεται σε κίνδυνο η ολοκλήρωση των σπουδών τους και με κίνδυνο τα όποια προβλήματα να επηρεάσουν σημαντικά το επαγγελματικό μέλλον τους.

Συγκεκριμένα, η κρατική μεταδευτεροβάθμια επαγγελματική Σχολή Ξεναγών της Αθήνας, η οποία και αυτή βρίσκεται στην άμεση εποπτεία του Υπουργείου Τουρισμού, βάσει του προγράμματος σπουδών της, οφείλει, για την πλειονότητα των μαθημάτων, να τηρεί ένα συγκεκριμένο πρακτικό πλαίσιο ωρών διδασκαλίας. Αυτό συνίσταται στη διοργάνωση εκπαιδευτικών εκδρομών και επισκέψεων σε μουσεία, μνημεία, αρχαιολογικούς χώρους και ιστορικούς τόπους, τόσο στην έδρα της Σχολής όσο και σε ολόκληρη την ελληνική επικράτεια. Οι πρακτικές αυτές ώρες εκπαίδευσης ίσως αποτελούν και το πιο κομβικό τμήμα της εκπαιδευτικής διαδικασίας, καθώς οι ρεαλιστικές συνθήκες με τις οποίες έρχονται σε επαφή οι σπουδαστές, κατά τη διάρκεια αυτού του μέρους των σπουδών τους, καθορίζουν την αρτιότητα της εξειδίκευσης του αντικειμένου τους. Μάλιστα, ο ίδιος ο Κανονισμός Λειτουργίας της Σχολής προϋποθέτει την εκτέλεση του απαιτούμενου αριθμού των πρακτικών μαθημάτων, για την τυπική ολοκλήρωση των σπουδών και της φοίτησης.

Για λόγους όμως που δεν αιτιολογούνται επαρκώς από τη Διεύθυνση της Σχολής, ούτε από την αρμόδια Υφυπουργό, υπεύθυνη για θέματα της Τουριστικής Εκπαίδευσης, η φοίτηση των σπουδαστών του β ́ έτους της Σχολής Ξεναγών της Αθήνας ξεκίνησε με σημαντική καθυστέρηση, τον Δεκέμβρη του 2020, παρά τις έντονες διαμαρτυρίες τους. Ενώ, παρά τις όποιες εκκλήσεις για συνεργασία και συνεννόηση, από την πλευρά των φοιτητών, ακόμη δεν έχει γίνει κατορθωτό να συνταχθεί ένα σαφές χρονοδιάγραμμα για τη διεξαγωγή του πρακτικού σκέλους της εκπαίδευσής τους (ήτοι διαδρομές, επισκέψεις, κ.τ.λ.) το οποίο συνδέεται άρρηκτα με την ουσία του θεματικού τους αντικειμένου.

Ακόμη, αναφορικά με το μέλλον του εκπαιδευτικού προγράμματος των συγκεκριμένων φοιτητών, σημαντικές απορίες ανακύπτουν από την «ξαφνική» και εν μια νυκτί αλλαγή του Κανονισμού της Σχολής (υπ’ αριθμ.11413/02.07.2021 απόφασης τροποποίησης- ΦΕΚ 2884Β/2021) σε συνδυασμό μάλιστα με την πρόδηλη «αποτυχία» του Υπουργείου να φέρει εις πέρας τον σχετικό διαγωνισμό για την ανάδειξη αναδόχου παροχής ταξιδιωτικών υπηρεσιών για το σχολικό έτος 2020-2021. Πλέον, παραχωρείται η δυνατότητα στον εκάστοτε προϊστάμενο της Σχολής να μπορεί να αυξομειώσει το σύνολο των ωρών διδασκαλίας μέχρι 20 % σε κάθε διδασκόμενο μάθημα, ενώ παράλληλα δίνεται και η επιλογή των virtual επισκέψεων.

Τέλος, τρανταχτή απόδειξη της αλλοπρόσαλλης και χωρίς κανένα σχέδιο πολιτικής του Υπουργείου, θεωρείται η απόκλιση που παρουσιάζεται μεταξύ των επίσημων ανακοινώσεων της Κυβέρνησης για το «άνοιγμα» του ελληνικού Τουρισμού, και της άνευ προηγουμένου κωλυσιεργίας πραγματοποίησης των εκπαιδευτικών εκδρομών των φοιτητών της Σχολής Ξεναγών. Από τη μια το Υπουργείο δίνει συγχαρητήρια στον εαυτό του για τις «αφίξεις» τουριστών, μετά και τη χαλάρωση των περιοριστικών μέτρων και την ανακοίνωση των σχετικών υγειονομικών πρωτοκόλλων, διατυμπανίζοντας διαρκώς την ετοιμότητα του «επιτελικού» κράτους της ΝΔ, και από την άλλη αρνείται να συντονίσει την πραγματοποίηση, εντός Ελλάδος και εντός έδρας, επισκέψεων των φοιτητών της Σχολής Ξεναγών της Αθήνας.

Επειδή, μέχρι στιγμής έχει πραγματοποιηθεί λιγότερο από το 1/3 των προβλεπόμενων πρακτικών εκπαιδευτικών ωρών στην έδρα της σχολής (Αθήνα) και καμία ώρα πρακτικής εκπαίδευσης στην υπόλοιπη Ελλάδα, ενώ οι ίδιοι οι σπουδαστές, μετά και της συνεχείς ατελέσφορες προσπάθειες συνεργασίας τους με το Υπουργείο, ανησυχούν ιδιαίτερα για την πιθανότητα δραματικής μείωσης, ακόμα και της ολοσχερούς εξάλειψης των εκδρομών και επισκέψεων,

Επειδή, η πιθανότητα μείωσης ή και μη πραγματοποίησης των πρακτικών εκπαιδευτικών ωρών θα έθετε σε σοβαρό κίνδυνο το επαγγελματικό μέλλον των σπουδαστών και θα αποτελούσε αδικαιολόγητη και πρωτοφανή παράβαση του κανονισμού της Σχολής,

Επειδή, η πιθανότητα παράτασης του έτους, με την ευχή κάποια στιγμή το Υπουργείο να εκπληρώσει την υποχρέωσή του, προς τους φοιτητές για ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα σπουδών, θα σημάνει τον οικονομικό στραγγαλισμό δεκάδων νέων ανθρώπων, ειδικά μέσα σε μια τόσο δύσκολη συγκυρία,

Επειδή, αυτή τη στιγμή οι φοιτητές, κατόπιν οδηγιών και εντολών του Υπουργείου βρίσκονται εν μέσω εξεταστικής περιόδου, παρά τα περιγραφόμενα στον νέο Κανονισμό και ενώ καμία διαβεβαίωση δεν έχει δοθεί για το αν και πότε θα ξεκινήσει το πρακτικό κομμάτι των Σπουδών τους,

Επειδή, η σταθερή και επίσημη θέση της Κυβέρνησης και του αρμόδιου Υπουργείου Τουρισμού είναι ότι η χώρα της αποτελεί τη δεδομένη στιγμή έναν ασφαλή τουριστικό προορισμό σε συνθήκες πανδημίας, έρχεται σε αντίφαση με της μέχρι σήμερα ενέργειες του Υπουργείου Τουρισμού αναφορικά με τη συνέχιση, τήρηση και ολοκλήρωση του Προγράμματος Σπουδών της Σχολής Ξεναγών της Αθήνας,

Ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:

1.    Ποιοι είναι οι ακριβείς λόγοι για τους οποίους αδυνατούν σήμερα οι σπουδαστές του β’ έτους της Σχολής Ξεναγών της Αθήνας να πραγματοποιήσουν τις ώρες πρακτικής διδασκαλίας;

2.    Τι εγγυήσεις δίνονται από το Υπουργείο, στους δεκάδες φοιτητές, που αισθάνονται όμηροι της διαμορφούμενης κατάστασης, ότι υπάρχει η πρόθεση να προβεί στις απαραίτητες ενέργειες για την υλοποίηση των εκπαιδευτικών εκδρομών; Θα δοθεί άμεσα και χωρίς άλλες βασανιστικές καθυστερήσεις σαφές χρονοδιάγραμμα που να αφορά στις εκδρομές, τις εξετάσεις, τις επαναληπτικές εξετάσεις και τις εξετάσεις πιστοποίησης και το οποίο δε θα ξεπερνά το προβλεπόμενο διάστημα ολοκλήρωσης των Σπουδών;

3.    Πώς συμβαδίζει η θέση της Κυβέρνησης ότι η χώρα αποτελεί ασφαλή τουριστικό προορισμό, με τη στάση του Υπουργείου στα ζητήματα της Σχολής, όταν διαδίδει πως δρομολογεί την ουσιαστική παύση λειτουργίας της για τον Αύγουστο και την ενδεχόμενη υλοποίηση των εκπαιδευτικών εκδρομών τον προσεχή Σεπτέμβριο ή πιθανότερα τον Οκτώβριο, προσβλέποντας σε καλύτερα επιδημιολογικά δεδομένα;

4.    Τι σκοπεύετε να πράξετε για την ποιοτική υποβάθμιση των παρεχόμενων γνώσεων και σπουδών που σημειώνεται στη Σχολή;

Οι ερωτώντες Βουλευτές

 

Νοτοπούλου Κατερίνα

Αυλωνίτης Αλέξανδρος- Χρήστος

Σαντορινιός Νεκτάριος

 

Αμανατίδης Γιάννης

Αναγνωστοπούλου Σία

Αυγέρη Δώρα

Βαρδάκης Σωκράτης

Βέττα Καλλιόπη

Γιαννούλης Χρήστος

Γκαρά Νατάσα

Γκιόλας Γιάννης

Δρίτσας Θεόδωρος

Ζεϊμπέκ Χουσεϊν

Ζουράρις Κωνσταντίνος

Ηγουμενίδης Νικόλαος

Θραψανιώτης Εμμανουήλ

Καλαματιανός Διονύσιος

Κάτσης Μάριος

Καφαντάρη Χαρά

Κουρουμπλής Παναγιώτης

Μάλαμα Κυριακή

Μαμουλάκης Χαράλαμπος

Μπάρκας Κωνσταντίνος

Μωραϊτης Θάνος

Ξενογιαννακοπούλου Μαριλίζα

Παπαδόπουλος Σάκης

Παππάς Νίκος

Πούλου Γιώτα

Ραγκούσης Γιάννης

Σκουρολιάκος Πάνος

Σκούφα Μπέττυ

Συρμαλένιος Νίκος

Φάμελλος Σωκράτης

Χαρίτου Δημήτριος

Χατζηγιαννάκης Μίλτος

Χρηστίδου Ραλλία