Συζητήθηκε σήμερα στη Βουλή η επίκαιρη ερώτηση που κατέθεσε η Βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ- ΠΣ Α΄ Θεσσαλονίκης και Τομεάρχης Πρόνοιας και Κοινωνικής Συνοχής Κατερίνα Νοτοπούλου προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Χρήστο Σταϊκούρα με θέμα «Άρχισαν οι καθυστερήσεις και οι αποζημιώσεις για την κατασκευή του έργου της Αναβάθμισης της Ανατολικής Εσωτερικής Περιφερειακής Θεσσαλονίκης (Flyover)».

 

Στην εισαγωγική της ομιλία η κ. Νοτοπούλου αναφέρθηκε στην παράδοση που έχει η ΝΔ με τα έργα υποδομών στη Θεσσαλονίκη, δηλαδή να ξεκινούν χωρίς μελέτες, χωρίς σχέδιο για την αντιμετώπιση των προβλημάτων και άρα χωρίς αξιόπιστο χρονοδιάγραμμα. «Να κάνετε δηλαδή διαγωνισμούς για έργα υποδομών που όλοι γνωρίζουν πρίν το διαγωνισμό πως οι ανάδοχοι θα κερδίσουν περισσότερα χρήματα από τις αποζημιώσεις παρά από το ίδιο το έργο!!!» τόνισε χαρακτηριστικά. 

 

Ανέφερε τα παραδείγματα της υποθαλάσσιας για την οποία δόθηκαν εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ «χωρίς να έχει μπει ούτε σκαλιστήρι», του ΜΕΤΡΟ και «τώρα με το fly over αποδεικνύετε ότι η υψηλή τεχνογνωσία αποζημιώσεων υπέρ των εργολάβων που διαθέτει η παράταξή σας έχει περάσει σε άλλο επίπεδο».

 

Αναφέρθηκε στην υπογραφή της Σύμβασης Σύμπραξης του fly over στις 22/12/2022 και στην απόφαση του Υπουργού δύο χρόνια μετά να παρατείνει το έργο για 5μήνες και να αποζημιώσει τον εργολάβο -πριν καλά καλά ξεκινήσει η κατασκευή έργου- καθώς έλλειπαν κυκλοφοριακή και περιβαλλοντική μελέτη, πρωτόκολλα για την αντιμετώπιση έκτακτων καταστάσεων, Control room για διαχείριση κυκλοφορίας σε πραγματικό χρόνο,χωρίς να υπάρχει ο εξωτερικός οδικός δακτύλιος υποέργο του οποίου ήταν το flyover σύμφωνα με το master plan του 2010, χωρίς ΜΕΤΡΟ και ΟΑΣΘ, χωρίς  βοηθητικές οδούς διοχέτευσης της κυκλοφοριακής συμφόρησης.

«Όλα έλειπαν! Η κυβέρνησή σας έχει μηδενική τεχνοκρατική επάρκεια στην προετοιμασία και την υλοποίηση των έργων, αλλά η τεχνοκρατική σας επάρκεια στις αποζημιώσεις των εργολάβων είναι πραγματικά αξιοθαύμαστη! Πώς έχετε καταφέρει πριν καλά-καλά ξεκινήσει, επί της ουσίας, η κατασκευή του ίδιου του έργου να φροντίσετε να υπάρχουν αποζημιώσεις στους εργολάβους, είναι παγκόσμια πρωτοτυπία. Τι να πω! Πραγματικά σας δίνουμε συγχαρητήρια, μπράβο! Το λέω γιατί υπογράφετε σύμβαση με έναρξη εργασιών τον Ιουνιο 2023 και 5 μήνες μετά, Οκτώβριο του 2023 το Υπουργείο ζητά νέο χρονοδιάγραμμα και μελέτη διασφάλισης κυκλοφορίας! Τον Φεβρουάριο του 24 -πριν καλά καλά ξεκινήσει η κατασκευή έργου- υπογράφετε για αποζημίωση σε εργολάβο και μετάθεση ημερομηνίας παράδοσης του έργου!»

Η κ. Νοτοπούλου κάλεσε τον Υπουργό να απαντήσει στο ερώτημα πόσα χρήματα θα έχουν δοθεί ως αποζημιώσεις έως το τέλος του έργου, τι σκοπεύει να κάνει για να μη θρηνήσουμε θύματα και πότε θα αντιμετωπιστούν οι συνέπειες από το έργο στη ζωή των πολιτών της Θεσσαλονίκης, η οποία εξελίσσεται σε εφιάλτη.

«Πόσα υπολογίζετε ότι θα έχετε δώσει ως αποζημιώσεις μέχρι το τέλος του έργου; Να μας πείτε τώρα! Με τίνος υπαιτιότητα; Εσείς καθυστερείτε να υπογράψετε το χρονοδιάγραμμα; Έξι μήνες τι κάνετε; Πότε θα αντιμετωπίσετε τις συνέπειες στην ζωή των συμπολιτών μου, που γίνεται εφιάλτης καθημερινά από το έργο;»

Ο κ. Σταϊκούρας στην απάντησή του χαρακτήρισε το έργο ως χρήσιμο και αναγκαίο. Δήλωσε ότι σύμφωνα με τη σύμβαση ο ΙΦΣ δεν υποχρεούται να υποβάλει το σύνολο των οριστικών μελετών πριν την έναρξη του έργου -όπως απαιτείται στις συμβάσεις των δημοσίων έργων- και χαρακτήρισε παροδική την ταλαιπωρία που η υλοποίησή του επιφέρει στη ζωή των πολιτών κάνοντας λόγο για δυναμικό φαινόμενο ως προς τις επιπτώσεις του.

Στη δευτερομιλία της η Βουλευτής φέρνοντας τη φωνή των Θεσσαλονικέων στη Βουλή όπως τόνισε, αναφέρθηκε στα προβλήματα που έχει δημιουργήσει η υλοποίηση του έργου. Στο γεγονός ότι η μετάβαση προς την εργασία απαιτεί πλέον ώρες, πολλοί πολίτες αναγκάζονται να αλλάξουν κατοικία, καταστημάρχες που κλείνουν τα καταστήματά τους από τη μείωση της δουλειάς. 

Αναφέρθηκε  στην απόσπαση αστυνομικών δυνάμεων ακόμη και από την αντιτρομοτρομοκρατική και την αντιμετώπιση του οργανωμένου εγκλήματος και τη μεταφορά τους στην Τροχαία, ΕΚΑΒ και Πυροσβεστική δε μπορούν να φτάσουν έγκαιρα σε έκτακτα περιστατικά, στις αντιδράσεις φορέων και εκπροσώπων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

Η κ. Νοτοπούλου στηλίτευσε τη δήλωση του κ. Ταχιάου που χαρακτήρισε «παλαιοχριστιανούς» όσους εκφράζουν τη δυσαρέσκειά τους κάνοντας λόγο για προκλήσεις και ψέμματα από τους εκπροσώπους της κυβέρνησης καθώς στις 26/01/2024 δήλωνε πως το «έργο θα τελειώσει στο χρόνο του» και λίγες μέρες μετά υπογράφονταν η καθυστέρηση και οι αποζημιώσεις!

«Το ακόμα χειρότερο είναι ο λόγος που συμβαίνει αυτό: Είναι για να εξυπηρετήσετε συμφέροντα που βγάζουν υπερκέρδη όχι από τη δουλειά τους αλλά από τις αποζημιώσεις που έχετε εξαρχής φροντίσει να υπάρχουν! Υπόγειες διαδρομές-υπέργειες αποζημιώσεις».

Στην απάντησή του ο κ. Σταϊκούρας επανέλαβε τα 6 μέτρα που ανακοίνωσε την προηγούμενη εβδομάδα και αναφέρθηκε εκτενώς στον ΟΑΣΘ, χωρίς να δώσει ουσιαστικά απάντηση στα ερωτήματα που η κ. Νοτοπούλου έθεσε.