Αθήνα, 22 Φεβρουαρίου 2024
Ερώτηση
Προς τους κ.κ. Υπουργούς
Μετανάστευσης και Ασύλου
Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών
Θέμα: «Η διασφάλιση των θεμελιωδών δικαιωμάτων των ασυνόδευτων ανηλίκων είναι επιτακτική ανάγκη»
Η πολιτική της κυβέρνησης της ΝΔ τα τελευταία πέντε χρόνια, ως προς την διαχείριση του μεταναστευτικού-προσφυγικού ζητήματος, μόνον ως επικίνδυνη μπορεί να χαρακτηριστεί. Από τη μια η ακραία ρητορική μίσους και ρατσισμού, από την άλλη η αντι-μεταναστευτική, ανεπαρκής διοίκηση και στο τέλος της ημέρας, η χώρα μας να μετρά θύματα στα νερά του Έβρου και του Αιγαίου. Δεν χωρεί η παραμικρή αμφιβολία ότι η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη έχει αποτύχει στην χάραξη μιας αποτελεσματικής μεταναστευτικής-προσφυγικής πολιτικής, παραβλέποντας τόσο τα δεδομένα και την τρέχουσα κατάσταση που καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε ως χώρα όσο και τις υποχρεώσεις μας, ως κράτος μέλος της ΕΕ, σύμφωνα με τα οριζόμενα στη Συνθήκη της Γενεύης.
Στο πλαίσιο της γνωστής, επικοινωνιακής τακτικής της κυβέρνησης της ΝΔ και προκειμένου να υπογραμμιστεί το ενδιαφέρον της για το μείζον ζήτημα των ασυνόδευτων, ανήλικων προσφυγόπουλων, συστάθηκε το 2020 (ΠΔ 106/2020) η Ειδική Γραμματεία Προστασίας Ασυνόδευτων Ανηλίκων, ενώ μεταφέρθηκαν σ’ αυτήν οι αρμοδιότητες του Εθνικού Κέντρου Κοινωνικής Αλληλεγγύης, μία ενέργεια, η οποία είχε μεν θετική προέκταση αλλά παρέμεινε ελλιπής. Μετά δε τις πρόσφατες εκλογές του Ιουνίου, συστάθηκε η Γενική Γραμματεία Ευάλωτων Πολιτών και Θεσμικής Προστασίας (με το Π.Δ. 77/2023, ΦΕΚ Α’ 130/ 27-06-2023), στην οποία μεταφέρθηκαν, ως σύνολο αρμοδιοτήτων, οργανικών μονάδων, θέσεων προσωπικού και εποπτευόμενων φορέων, οι υπηρεσίες της Ειδικής Γραμματείας Προστασίας Ασυνόδευτων Ανηλίκων, αρμόδια για όλα τα θέματα που αφορούν τους ασυνόδευτους ανηλίκους στη χώρα μας. Η εν λόγω δε Γενική Γραμματεία υπάγεται στις αρμοδιότητες της Υφυπουργού Μετανάστευσης και Ασύλου.
Παρά, λοιπόν, την ίδρυση της ως άνω Γενικής Γραμματείας, τα κυρία προβλήματα που αφορούν την προστασία των ασυνόδευτων ανηλίκων στην χώρα μας συνεχίζουν να υφίστανται, με κυριότερα αυτά της ανυπαρξίας λειτουργικού οργανογράμματος της ίδιας της Γραμματείας, της τακτικής χρηματοδότησης των δομών στήριξης ασυνόδευτων ανηλίκων αλλά και των λοιπών εμπλεκομένων υπηρεσιών στήριξης τους. Δεν είναι δυνατόν η πολιτική γι’ αυτή την ευάλωτη ομάδα παιδιών να μένει στον αέρα και να συνεχίζει να στηρίζεται, κατά κύριο λόγο, στην κοινωνία των πολιτών. Να πρέπει να εντάσσονται σε προγραμματικά έργα που ανανεώνονται κάθε τόσο, όμως, πολλές φορές μένουν μετέωρα, χωρίς την βεβαιότητα της χρηματοδότησης και της χρηματοροής που θα έπρεπε να τους αντιστοιχεί. Πρόκειται για μόνιμες ανάγκες που θα έπρεπε να προβλέπεται ότι καλύπτονται μέσω του τακτικού προϋπολογισμού. Πρόκειται για κονδύλια που δε χρειάζεται κάθε φορά που θα φτάνει ένα πρόγραμμα στο τέλος του να καταλήγουν παιδιά να κινδυνεύουν να μείνουν χωρίς στέγη, ενώ οι οργανώσεις της κοινωνίας των πολιτών να καλούνται να «χρεωθούν» την δυσλειτουργία αυτήν, οι εργαζόμενοι να μένουν απλήρωτοι και απροστάτευτοι και το σύστημα της προστασίας των ασυνόδευτων ανηλίκων να τελεί σε κατάρρευση.
Χαρακτηριστική ήταν η κατάσταση απελπισίας στην οποία είχαν περιέλθει οι οργανώσεις που έχουν αναλάβει τη φιλοξενία των ασυνόδευτων ανηλίκων, μόλις λίγους μήνες πριν, το Σεπτέμβριο του 2023, καθώς το Υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου είχε καθυστερήσει πάνω από 7 μήνες τη χρηματοδότηση των κέντρων φιλοξενίας. Η πολύμηνη αυτή καθυστέρηση, είχε δημιουργήσει μεγάλα προβλήματα στην ομαλή λειτουργία των κέντρων φιλοξενίας, αφού εργαζόμενοι, προμηθευτές και ΔΕΚΟ παρέμεναν απλήρωτοι για μεγάλα χρονικά διαστήματα. Παράδειγμα αποτελεί και η καθυστέρηση της έναρξης του προγράμματος της επιτροπείας για τα ασυνόδευτα ανήλικα, καθώς πάνω από ένας χρόνος από τη πρόσκληση έχει παρέλθει και ακόμα και σήμερα δεν έχουν τοποθετηθεί οι επίτροποι, με αποτέλεσμα να επιβαρύνονται περεταίρω οι δικαστικές αρχές, να κινδυνεύουν οι οργανώσεις που συμμετέχουν στο πρόγραμμα και να μένουν εκτεθειμένα χιλιάδες παιδιά. Αξίζει να σημειωθεί πως το Υπουργείο δεν είχε καταφέρει να εντάξει το πρόγραμμα στο ευρωπαϊκό χρηματοδοτικό πλαίσιο, συνεπώς χρηματοδοτούνταν από εθνικούς πόρους του Εθνικού ή Τομεακού Προγράμματος Ανάπτυξης 2021-2025.
Επειδή, η διασφάλιση των θεμελιωδών δικαιωμάτων των ασυνόδευτων ανηλίκων είναι επιτακτική ανάγκη.
Επειδή, η Πολιτεία οφείλει να εξασφαλίζει τα απαραίτητα για την ασφαλή διαβίωση των ασυνόδευτων ανηλίκων.
Επειδή καθίσταται επιτακτική η ανάγκη αναδιάρθρωσης της Γενικής Γραμματείας Ευάλωτων Πολιτών και Θεσμικής Προστασίας, ώστε να φέρει ξεκάθαρη αρμοδιότητα για το σύνολο των ενεργειών που αφορούν στα ασυνόδευτα παιδιά, να αποτελείται από διευθύνσεις και τμήματα που οι λειτουργίες τους να ανταποκρίνονται στις ανάγκες του πεδίου, να είναι στελεχωμένη από ανθρώπους καταρτισμένους και ειδικούς και τέλος να ενταχθούν οι μόνιμες ανάγκες της σε μια τακτική χρηματοδότηση, προκειμένου να διασφαλίζεται αδιάρρηκτα η συνέχεια του έργου και η προστασία των πιο ευάλωτων.
Επειδή, η Πολιτεία οφείλει να εξασφαλίζει την απρόσκοπτη λειτουργία των κέντρων φιλοξενίας και να μεριμνά για τη χρηματοδότηση όλων εκείνων των φορέων προκειμένου να υλοποιούν κρίσιμα προγράμματα για την προστασία των ασυνόδευτων ανηλίκων.
Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:
Σε ποιες ενέργειες σκοπεύουν να προβούν και ποιες πρωτοβουλίες αναδιάρθρωσης της Γενικής Γραμματείας Ευάλωτων Πολιτών και Θεσμικής Προστασίας σκοπεύουν να αναλάβουν προκειμένου να διασφαλίσουν τα θεμελιώδη δικαιώματα των ασυνόδευτων ανηλίκων στη χώρα μας;
Οι Ερωτώντες Βουλευτές
Νοτοπούλου Αικατερίνη
Κασιμάτη Νίνα
Αυλωνίτης Αλέξανδρος-Χρήστος
Βέττα Καλλιόπη
Γαβρήλος Γεώργιος
Γιαννούλης Χρήστος
Δούρου Ειρήνη
Ηλιόπουλος Όθων
Θρασκιά Ουρανία
Λινού Αθηνά
Μάλαμα Κυριακή
Μαμουλάκης Χάρης
Μπάρκας Κωνσταντίνος
Παπαηλιού Γεώργιος
Πούλου Παναγιού
Σαρακιώτης Ιωάννης
Χρηστίδου Ραλλία
Ψυχογιός Γεώργιος