Ο κ. Κικίλιας πανηγυρίζει, τα επίσημα στοιχεία εξαμήνου τον διαψεύδουν.

Κατηγορία: ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Μειωμένες κατά 8,1% είναι οι αεροπορικές αφίξεις στην Ελλάδα το πρώτο εξάμηνο του 2022 σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του INSETΕ ενώ προβληματισμό προκαλεί η κίνηση σε μεγάλα αεροδρόμια της χώρας όπως στο ΕΛ.Βενιζέλος όπου καταγράφεται μείωση των αφίξεων κατά 23,5% και στο ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ όπου οι διεθνείς αφίξεις καταγράφουν μείωση 20,5%.

Την ίδια ώρα, οι οδικές αφίξεις εμφανίζουν ραγδαία πτώση της τάξης του 41,3% (2,3 εκατ το 2022 έναντι 4,04 εκατ το 2019) χαρακτηριστικό της τουριστικής κίνησης κυρίως στη Βόρεια Ελλάδα. Να τονίσουμε ότι οι οδικές αφίξεις δεν είναι καθόλου αμελητέες καθώς στο εξάμηνο του 2019 ήταν μεγαλύτερες από τις αεροπορικές κατά 12% (4 εκατ έναντι 3,58 εκατ) και στο εξάμηνο του 2022 έχουν απωλεσθει 1,67 εκατ αφίξεις.

Μπορεί ο Ιούλιος να έφερε αισιοδοξία για την ανάκαμψη του τουρισμού, μετά από δυόμισι χρόνια περιορισμών, όμως το γεγονός ότι δημιουργούνται προορισμοί δυο ταχυτήτων με υψηλές πληρότητες σε δημοφιλείς προορισμούς και μειωμένες κρατήσεις σε λιγότερο δημοφιλείς προορισμούς προκαλεί αγωνία.

Οι πανηγυρικές δηλώσεις του υπουργού τουρισμού είναι ενδεικτικές της αγωνίας της κυβέρνησης να πείσει για το «απόλυτο successstory» στον τουρισμό, την ώρα που η ενεργειακή κρίση, ο υψηλός πληθωρισμός και η ακρίβεια γονατίζουν την ελληνική κοινωνία.

Την ώρα που ένας στους δύο έλληνες αδυνατεί να κάνει έστω και μια εβδομάδα διακοπές, την ώρα που μόλις ένας στους έξι θα λάβει το voucher των 150 ευρώ, την ώρα και οι ξενοδόχοι κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου για το δύσκολο χειμώνα που έρχεται,  οι υπερφίαλες δηλώσεις επικοινωνιακού χαρακτήρα από τον Υπουργό Τουρισμού  δεν βοηθούν κανέναν.

Ανησυχητική υπήρξε και η παρέμβαση των Ξενοδόχων Αττικής οι οποίοι επισήμαναν χαμηλή πληρότητα σε σχέση με το 2019.

Η κυβέρνηση δεν επιδοτεί σοβαρά τον εσωτ.τουρισμό και δεν μειώνει έστω τους φόρους (ΕΦΚ, ΦΠΑ) καυσίμων την ώρα που η χώρα είναι πρώτη στην ΕΕ στις τιμές της βενζίνης και η ΕΛΣΤΑΤ αναφέρει ότι το 76% των Ελλήνων που ταξίδεψαν στην Ελλάδα το 2021 ταξίδεψαν με αυτοκίνητο και το 58% όσων δεν ταξίδεψε το έκανε για οικονομικούς λόγους.

Για τους ευαγγελιζόμενους την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, η Ελλάδα ως και τον Απρίλιο ήταν τελευταία στην Ευρώπη στην ανάκαμψη στις διανυκτερεύσεις του εσωτερικού τουρισμού σε σχέση με το 2019 (-39%) ενώ η Πορτογαλία και η Ισπανία είχαν ήδη αύξηση σε σχέση με το 2019.

Αυτό, στο ίδιο διάστημα, έφερε την Ελλάδα στην 23η θέση σε 26 χώρες της Ευρώπης στις συνολικές διανυκτερεύσεις σε σχέση με το 2019. Η Ελλάδα είχε τριπλάσια απόσταση σε σχέση με την Ισπανία και την Πορτογαλία στην ανάκαμψη των διανυκτερεύσεων (Ελλάδα: -32,4%, Ισπανία: - 11,48%, Πορτογαλία: - 13, 7%). 2 εκατομμύρια διανυκτερεύσεις σε τουριστικά καταλύματα (ξενοδοχεία, campingairbnb κοκ) από Έλληνες ήδη χάθηκαν το 4μηνο του 2022 (3,140εκατ) έναντι 5,149εκατ το 2019).

Αναρωτιόμαστε, ποια είναι η σπουδή των κυβερνώντων για την αναψυχή των Ελλήνων όταν σύμφωνα με τα στοιχεία πληθωρισμού Ιουνίου της Eurostat που αφορούν τον τουρισμό, οι αυξήσεις των τιμών στην Ελλάδα είναι διπλάσιες από τον ευρωπαϊκό ΜΟ; Στην Ελλάδα τα αεροπορικά εισιτήρια αυξήθηκαν 46,9% (ΜΟ ΕΕ 29,9%) , οι τιμές των καταλυμάτων στην Ελλάδα αυξήθηκαν +26,9%(ΜΟ ΕΕ 17,2%), Εισιτ. Πλοίων αυξήθηκαν στην Ελλάδα 20,4% (ΜΟ ΕΕ +10,8%) και οι τιμές για τις Οδικές Μεταφορές στην Ελλάδα αυξήθηκαν +16,1% (ΜΟ ΕΕ:+7,2%) .

Λόγω των παραπάνω υπερβολικών αυξήσεων στις τιμές αναμένουμε με πολύ ενδιαφέρον τα πρώτα τριμηνιαία στοιχεία για τη μέση διάρκεια παραμονής ανά επισκέπτη η οποία λόγω της πανδημίας είχε αυξηθεί υπερβολικά ενώ σήμερα συμπληρώνονται όλες οι αναγκαίες παράμετροι για την σημαντική πτώση της.

Ο απολογισμός θα γίνει το φθινόπωρο και μέχρι τότε απαιτείται σοβαρότητα και σχέδιο στήριξης των επιχειρήσεων κυρίως των μικρομεσαίων και οικογενειακών που αγωνιούν για τα λειτουργικά κόστη εξαιτίας της έκρηξης της ακρίβειας. Δυο μήνες αυξημένης τουριστικής κίνησης δεν μπορεί να είναι αρκετοί για την αντιστροφή του κλίματος.

Το σημαντικότερο όλων είναι το αποτύπωμα που θα αφήσει η τουριστική δραστηριότητα στην ελληνική οικονομία και την ελληνική κοινωνία. Στους πολλούς και όχι στους λίγους.