• Η οικονομική φυσιογνωμία της Θεσσαλονίκης χαρακτηριζόταν διαχρονικά από δυναμισμό και εξωστρέφεια, καθώς διαθέτει το δεύτερο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας, φιλοξενεί τις εγκαταστάσεις του Εθνικού Εκθεσιακού Φορέα, αποτελεί τον κύριο συγκοινωνιακό και εμπορευματικό κόμβο στην ευρύτερη περιοχή των Βαλκανίων και διαθέτει έναν σημαντικό αριθμό ακαδημαϊκών και ερευνητικών ιδρυμάτων.
  • Παρ’ όλα αυτά όμως, η Θεσσαλονίκη έχει πληγεί δραματικά εξαιτίας της έντονης αποβιομηχανοποίησης, λόγω της μεταφοράς μεγάλου μέρους της μεταποιητικής δραστηριότητας σε όμορες χώρες κατά τις δεκαετίες του 1990 και του 2000, αλλά κυρίως λόγω της οικονομικής κρίσης της τελευταίας δεκαετίας.
  • Η οικονομική κρίση που έπληξε την Ελλάδα από το 2010, οδήγησε στη μείωση του κατά κεφαλήν εγχώριου προϊόντος της Μητροπολιτικής Περιοχής της Θεσσαλονίκης κατά 35%. Το ποσοστό δε της ανεργίας αυξήθηκε στο 30%, και ιδιαιτέρως μεταξύ των νέων ξεπέρασε το 50%. Η πληγή, επίσης, του brain drain παραμένει ακόμα πολύ έντονη καθώς πολλοί νέοι, ιδίως απόφοιτοι τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, εγκατέλειψαν και συνεχίζουν να εγκαταλείπουν την πόλη για να εργαστούν στο εξωτερικό.
  • Θα πρέπει, επίσης, να αναφερθεί ότι η πόλη στερείται παντελώς οποιασδήποτε μορφής οικονομικών και επιχειρηματικών δραστηριοτήτων οι οποίες θα μπορούσαν να προάγουν την «πράσινη ανάπτυξη» αλλά και την «γαλάζια ανάπτυξη», παρόλη τη γεωγραφική γειτνίαση της πόλης με το βουνό, την ύπαιθρο χώρα και τη θάλασσα.
  • Επιπροσθέτως, το παραδοσιακό εμπόριο και η τοπική μικρο-επιχειρηματικότητα έχει συρρικνωθεί δραματικά, καθώς οι παραδοσιακές αγορές του εμπορικού κέντρου της Θεσσαλονίκης, αλλά και πολλές άλλες εμπορικές γειτονιές σε όλο τον Δήμο, τείνουν να εξαφανιστούν, κυρίως λόγω της συγκέντρωσης των οικονομικών αυτών δραστηριοτήτων σε μεγάλα Εμπορικά Κέντρα, τύπου Mall, εκτός των ορίων του Δήμου. Φωτεινές εξαιρέσεις αποτελούν οι προσπάθειες οικονομικής αναβίωσης σε ορισμένες υποβαθμισμένες περιοχές, όπως η περιοχή της Βαλαωρίτου, της Ρωμαϊκής Αγοράς, και της Πλατείας Χρηματιστηρίου.
  • Τέλος, ο τομέας της κοινωνικής οικονομίας και επιχειρηματικότητας, ο οποίος θα μπορούσε να αποτελέσει μια εναλλακτική οικονομική δραστηριότητα στην πόλη είναι σε νηπιακό στάδιο και δεν τυγχάνει καμίας ουσιαστικής υποστήριξης από τους φορείς της τοπικής αυτοδιοίκησης.
  • Στην προσπάθεια, όμως, ανάκαμψης της ελληνικής οικονομίας η πόλη της Θεσσαλονίκης θα πρέπει να διαδραματίσει πρωταγωνιστικό ρόλο, μετατρέποντας τις προκλήσεις σε ευκαιρίες, μέσα από την κινητοποίηση του τοπικού επιχειρηματικού και ανθρώπινου δυναμικού της.

 

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ

 

  • Εκπόνηση και υλοποίηση ενός συνολικού Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης του Δήμου Θεσσαλονίκης, σε συνεργασία με τους παραγωγικούς φορείς της πόλης, με σκοπό την αναγέννηση της τοπικής οικονομίας. Το σχέδιο περιλαμβάνει μια σειρά ιεραρχημένων, κοστολογημένων, και χρονοπρογραμματισμένων αναπτυξιακών μέτρων/δράσεων.
  • Υλοποιούμε μια ολοκληρωμένη Προωθητική Εκστρατεία για την ανάδειξη της πόλης ως μείζονος περιφερειακού εκπαιδευτικού, τεχνολογικού, εκθεσιακού, αλλά και εμπορευματικού κέντρου στην ευρύτερη περιοχή των Βαλκανίων και της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.
  • Προωθούμε την ανάπτυξη σύγχρονων, ψηφιακών υποδομών, δημιουργώντας ένα e-portal για εύκολη πρόσβαση επιχειρήσεων σε θέματα αδειοδοτήσεων και παρέχοντας ελεύθερη πρόσβαση στο Διαδίκτυο σε όλους τους δημόσιους χώρους.
  • Υλοποιούμε στοχευμένα προγράμματα δια βίου μάθησης, με σκοπό την βελτίωση των επιχειρηματικών και κοινωνικών δεξιοτήτων των νέων, την ανάπτυξη του υγιούς επιχειρηματικού πνεύματος, αλλά και των ψηφιακών δεξιοτήτων των μεγαλύτερων σε ηλικία δημοτών.
  • Εφαρμόζουμε έξυπνα συστήματα φορτοεκφόρτωσης και διανομής εμπορευμάτων, μετά από την εκπόνηση του Σχεδίου Βιώσιμων Αστικών Διανομών.
  • Αναδιαρθρώνουμε τα δημοτικά τέλη έτσι να είναι πραγματικά ανταποδοτικά για κάθε επιχείρηση, κυρίως μέσω της ανακύκλωσης. Το ύψος των δημοτικών τελών να προκύπτει με βάση την εμπορικότητα των δρόμων και όχι τη ζώνη.
  • Προχωρούμε, επίσης, σε γενναία μείωση των δημοτικών τελών στις περιπτώσεις των πολύ μικρών επιχειρήσεων.
  • Προχωρούμε στην ανάδειξη της ιδιαίτερης ταυτότητας των 4 παραδοσιακών αγορών (Καπάνι, Μοδιάνο, Μπεζεστένι, Πλατεία Άθωνος) του ιστορικού κέντρου της πόλης.
  • Αναβαθμίζουμε τις συνοικιακές εμπορικές γειτονιές και δρόμους της πόλης, (Μπότσαρη, Αγ. Δημητρίου, Δελφών, Γρηγορίου Λαμπράκη, Πλατεία Βαρδαρίου κ.λ.π), μέσα από την επέκταση των πεζοδρομίων, τη βελτίωση του φωτισμού, την καταπολέμηση της παράνομης στάθμευσης και τη δημιουργία θέσεων πάρκινγκ ολιγόλεπτης στάθμευσης για τους καταναλωτές.
  • Εξασφαλίζουμε την πλήρη και ανεμπόδιστη πρόσβαση των Α.με.Α. και των ατόμων με προβλήματα κινητικότητας στο εμπορικό κέντρο αλλά και στις συνοικιακές αγορές.
  • Προωθούμε τα απαραίτητα έργα ανάπλασης των δημοσίων χώρων πέριξ των σταθμών του Μετρό, έτσι ώστε να αποτελέσουν νέα και ανερχόμενα εμπορικά σημεία.
  • Εκσυγχρονίζουμε και επαναχωροθετούμε τις υφιστάμενες υπαίθριες λαϊκές αγορές ώστε να μετατραπούν σε καλαίσθητους χώρους προώθησης των τοπικών αγροτικών και μη προϊόντων και σε υπαίθριους χώρους ανάδειξης της τοπικής γαστρονομίας, που θα μπορούν να προσελκύουν τουρίστες και δεν θα επιβαρύνουν το περιβάλλον.
  • Καταπολεμούμε το παράνομο παραεμπόριο, με την εντονότερη ενεργοποίηση της δημοτικής αστυνομίας, αλλά από την άλλη πλευρά εξασφαλίζουμε την εύρυθμη δραστηριότητα κι ελεύθερη έκφραση των καλλιτεχνών του δρόμου.
  • Μελετούμε την δυνατότητα χωροθέτησης ήπιων «γαλάζιων» οικονομικών δραστηριοτήτων, περιμετρικά του παραλιακού μετώπου και του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, αλλά και «πράσινων» οικονομικών δραστηριοτήτων, συνδεόμενων με το βουνό και το Δάσος του Σέιχ Σού.
  • Αξιοποιούμε εγκαταλελειμμένα δημοτικά ακίνητα για τη δημιουργία σύγχρονων και φθηνών επαγγελματικών χώρων, αλλά και δομών στήριξης της νεανικής και νεοφυούς επιχειρηματικότητας και καινοτομίας (επιχειρηματικές και τεχνολογικές θερμοκοιτίδες).
  • Προωθούμε δικτυώσεις με τα ακαδημαϊκά και ερευνητικά ιδρύματα της πόλης για την προσέλκυση νέων που θα ασχοληθούν με την έρευνα, την παραγωγή καινοτόμων προϊόντων και υπηρεσιών και τη δημιουργία start-up εταιρειών.
  • Δημιουργούμε Κέντρο Συμβουλευτικής Υποστήριξης των πολύ μικρών επιχειρήσεων με σκοπό την υποστήριξη τους κατά το στάδιο της ίδρυσης και ανάπτυξης τους, αλλά και κατά το τρέχον στάδιο της ανάκαμψης από τις συνέπειες της οικονομικής κρίσης, αξιοποιώντας ευρωπαϊκά και εθνικά χρηματοδοτικά εργαλεία.
  • Σχεδιάζουμε και υιοθετούμε σε τοπικό επίπεδο μέτρα για την προώθηση της Κοινωνικής & Αλληλέγγυας Οικονομίας και την ενθάρρυνση ίδρυσης και δραστηριοποίησης Κοινωνικών Συνεταιριστικών Επιχειρήσεων σε τομείς της αστικής κοινωνικής οικονομίας όπως η ανακύκλωση, η συντήρηση και ενεργειακή αναβάθμιση δημόσιων και ιδιωτικών κτιρίων και η προμήθεια υλικών και υπηρεσιών.
  • Ιδρύουμε κέντρα συμβουλευτικής και δια βίου μάθησης προσαρμοσμένων στις ανάγκες των κοινωνικών επιχειρήσεων και δημιουργούμε δομές στήριξης της Κοινωνικής & Αλληλέγγυας Οικονομίας (θερμοκοιτίδες Κοινωνικών– Συνεταιριστικών Επιχειρήσεων).
  • Στηρίζουμε τη γυναικεία επιχειρηματικότητα, μέσα από την υλοποίηση πολιτικών εμψύχωσης και χειραφέτησης των γυναικών, με σκοπό την ισότιμη ένταξη τους στην αγορά εργασίας και στον επιχειρηματικό στίβο, όπως η δυνατότητα φιλοξενίας στους παιδικούς σταθμούς παιδιών με βάση την διεύθυνση εργασίας και όχι την διεύθυνση κατοικίας.
  • Εκπονούμε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο αισθητικής και ενεργειακής αναβάθμισης του πολεοδομικού κελύφους του Δήμου, το οποίο θα ενισχύσει όλα τα οικοδομικά επαγγέλματα αλλά θα συνδράμει και στον εξωραϊσμό της πόλης και στην ενεργειακή εξοικονόμηση.
  • Δημιουργούμε Δημοτικό Χρηματοδοτικό Ταμείο για την παροχή μικροπιστώσεων προς τους νέους μικρομεσαίους επιχειρηματίες, σε συνεργασία με συνεταιριστικές τράπεζες ή άλλα μη τραπεζικά ιδρύματα όπως το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων.

ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

  • Τα σημαντικότερα θελκτικά στοιχεία της Θεσσαλονίκης είναι η πλούσια πολιτιστική της κληρονομιά από τους ρωμαϊκούς χρόνους μέχρι σήμερα, η μοναδική της γειτνίαση με την θάλασσα και το βουνό, η κεντρική της θέση μεταξύ των Βαλκανίων και της Μεσογείου, αλλά και η ζωντάνια και ο νεανικός χαρακτήρας της πόλης.
  • Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται μια πολύ δυναμική αύξηση του τουριστικού ρεύματος προς την πόλη μας.
  • Παρ’ όλα αυτά η υπάρχουσα κατάσταση απέχει πολύ από το να θεωρηθεί ικανοποιητική. Πέραν από τους αυξανόμενους ρυθμούς ανόδου του αριθμού των διανυκτερεύσεων, οι πληρότητες και οι τιμές των δωματίων στην Θεσσαλονίκη παραμένουν πολύ χαμηλότερες του εθνικού μέσου όρου. Επίσης, οι απευθείας πτήσεις εξωτερικού προς τα κυριότερα αστικά κέντρα της Ευρώπης είναι ανεπαρκείς.
  • Η υπάρχουσα εικόνα της Θεσσαλονίκης ως τουριστικού προορισμού είναι συγκεχυμένη και η τουριστική ταυτότητά της δεν είναι σαφής, διότι δεν έχει μπορέσει να αναδείξει ξεκάθαρα στις διεθνείς τουριστικές αγορές την ιδιαίτερη πολιτιστική της φυσιογνωμία.
  • Η τουριστική ταυτότητα της Θεσσαλονίκης θα πρέπει να στηρίζεται στο γεγονός ότι αποτελεί ένα Διαχρονικό Σταυροδρόμι Πολιτισμών, ένα Ανοιχτό Μουσείο, ένα σημείο συνάντησης της Μεσογείου με τα Βαλκάνια.
  • Φανταζόμαστε, λοιπόν, τη Θεσσαλονίκη ως έναν ανερχόμενο εναλλακτικό τουριστικό προορισμό Βαλκανικής και Μεσογειακής εμβέλειας και ως έναν πόλο συγκέντρωσης θεματικών μορφών τουρισμού, όπως ο πολιτισμικός, ο ιστορικός, ο θρησκευτικός, ο γαστρονομικός, ο ιαματικός, αλλά και ο συνεδριακός και εκπαιδευτικός.

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ

  • Εκπόνηση εξειδικευμένης προωθητικής πολιτικής και στρατηγικής ενίσχυσης του υπάρχοντος branding της πόλης, ως προορισμού μοναδικής ταυτότητας με στόχο την προσέλκυση νέων ομάδων τουριστών, όπως οι νέοι και οι silver age τουρίστες.
  • Ιδρύουμε Φορέα, διαδημοτικού και μητροπολιτικού χαρακτήρα, με σκοπό την Τουριστική Διαχείριση & Προβολή της Θεσσαλονίκης, αλλά και την Προσέλκυση Νέων επενδύσεων σε τομείς όπου η πόλη έχει συγκριτικά πλεονεκτήματα αλλά υπάρχει υστέρηση, όπως ο θαλάσσιος τουρισμός. Στο πλαίσιο αυτό, θα μπορούσε να αξιοποιηθεί και να μετεξελιχθεί και ο υφιστάμενος Οργανισμός Τουριστικής Προβολής & Marketing Θεσσαλονίκης.
  • Διασυνδέουμε τις παραδοσιακές αγορές της πόλης με τις βασικές τουριστικές και πολιτιστικές διαδρομές της πόλης, μέσω κατάλληλης σήμανσης και των απαραίτητων αστικών αναπλάσεων, αλλά και μέσα από την υλοποίηση κοινών εκδηλώσεων και δραστηριοτήτων για την προσέλκυση επισκεπτών και καταναλωτών.
  • Ενισχύουμε και αναδεικνύουμε την πολιτιστική φυσιογνωμία της Θεσσαλονίκης ως ένα Διαχρονικό Σταυροδρόμι Πολιτισμών και παράλληλα ως έναν εναλλακτικό τουριστικό προορισμό και πόλο έλξης θεματικών μορφών τουρισμού Βαλκανικής εμβέλειας.
  • Προβάλουμε την κομβική θέση της πόλης στα πλαίσιο ενός δικτύου τουριστικών διαδρομών παγκόσμιας εμβέλειας, με αφετηρία τη Θεσσαλονίκη (Βεργίνα, Πέλλα, Αμφίπολη, Αγ. Όρος, Δίον, Όλυμπος).
  • Εκσυγχρονίζουμε τα δημοτικά Λουτρά Θέρμης, για την μετατροπή τους σε ένα υπερτοπικό σύγχρονο κέντρο ιαματικού τουρισμού, διαδημοτικού χαρακτήρα.
  • Ενισχύουμε δράσεις της δημιουργικής οικονομίας (creative economy) με τη δημιουργία δικτυώσεων μεταξύ των τοπικών δημιουργών και των επιχειρήσεων του τουριστικού κλάδου, αλλά και την αξιοποίηση εγκαταλειμμένων βιομηχανικών κτιρίων.
  • Υλοποιούμε σχέδιο προσέλκυσης νέων αεροπορικών συνδέσεων της πόλης μας με τα σημαντικότερα ευρωπαϊκά αεροδρόμια, σε συνεργασία με την νέα διαχειρίστρια εταιρία του αεροδρομίου.
  • Υλοποιούμε δράσεις επιμήκυνσης της τουριστικής περιόδου μέσω της ανάπτυξης εναλλακτικών μορφών του τουρισμού (π.χ. πολιτιστικού, γαστρονομικού, θρησκευτικού) και της προσέλκυσης αντίστοιχων θεματικών ομάδων τουριστών.
  • Λαμβάνουμε ρυθμιστικά μέτρα σε σχέση με την βραχυπρόθεσμη μίσθωση ακινήτων σε τουρίστες, μέσα από τις πλατφόρμες τύπου Airbnb, αφού μετρήσουμε την φέρουσα ικανότητα του Δήμου Θεσσαλονίκης ως προς την συγκεκριμένη δραστηριότητα, έτσι ώστε από τη μία πλευρά να μην εμποδίζεται η ανάπτυξη της συγκεκριμένης μορφή τουρισμού, αλλά και από την άλλη πλευρά να μην αυξάνονται υπέρμετρα οι τιμές ενοικίασης των ακινήτων, με αρνητικό αντίκτυπο στον τομέα της στέγασης και της κατοικίας στην πόλη.