'Αρθρο μου στη Voria

11.4.2023

Είναι γνωστό το έλλειμμα που υπάρχει στην ισόρροπη ανάπτυξη του πολεοδομικού συγκροτήματος και της γύρω περιοχής.

Οι διαφοροποιήσεις κοινωνικές, πολεοδομικές, περιβαλλοντικές, υποδομών, συγκέντρωσης δραστηριοτήτων και οικονομικής ανάπτυξης γίνονται εύκολα αντιληπτές και διαπερνούν διαχρονικά τον άξονα Ανατολική - Δυτική Θεσσαλονίκη.

Εγκαταστάσεις υψηλής όχλησης, βαριές βιομηχανικές και ιδιαίτερα ρυπογόνες δραστηριότητες, υποβαθμισμένο περιβάλλον στη Δυτική Θεσσαλονίκη και λιγότερο οχληρές, κυρίως εμπορικές και δραστηριότητες αναψυχής με καλύτερη ρυμοτομία και περιβαλλοντική ποιότητα στην Ανατολική Θεσσαλονίκη.

Είναι αλήθεια ότι τις τελευταίες δεκαετίες υπήρξαν σχέδια και γίνανε προσπάθειες να αντιμετωπιστούν αυτές οι ανισότητες με το πρότζεκτ του «Δυτικού Τόξου» να αποτελεί τον πλέον δημοφιλή σχεδιασμό.

Ωστόσο, οι προσπάθειες αυτές δεν ολοκληρώθηκαν με αποτέλεσμα το μεγαλύτερο μέρος του σχεδιασμού αυτού να παραμείνει στα χαρτιά, η ιδέα έμεινε μόνο σε επίπεδο συζήτησης, ενώ και όσες υλοποιήθηκαν χαρακτηρίζονται από την ασυνέχεια και την αποσπασματικότητα.

Η απόσυρση από την κυβέρνηση Σαμαρά του νομοσχεδίου για το Νέο Ρυθμιστικό Σχέδιο Θεσσαλονίκης το 2014, η κατάργηση από τον τότε Υπουργό Διοικητικής Μεταρρύθμισης κ. Μητσοτάκη του Οργανισμού Ρυθμιστικού και η υποβάθμισή του σε Διεύθυνση του Υπουργείου Περιβάλλοντος με έδρα την Αθήνα (!!!), αφαίρεσαν χρήσιμα και απαραίτητα ρυθμιστικά και σχεδιαστικά εργαλεία για μια τέτοια προσπάθεια.

Η αναβάθμιση, ο εκσυγχρονισμός και η δημιουργία νέων υποδομών και δικτύων στη Δυτική Θεσσαλονίκη, η δημιουργία Δημόσιου Χώρου, η ανάπλαση και αξιοποίησή του προκειμένου να αναβαθμιστεί η ποιότητα ζωής των κατοίκων, η δημιουργία χώρων πρασίνου και αναψυχής, η κάλυψη ελλείψεων σε κοινωνικές υποδομές, η διευθέτηση κοίτεων χειμάρρων και η αντιπλημμυρική προστασία, η ανάδειξη σημείων ιστορικού και πολιτιστικού ενδιαφέροντος, η δημιουργία νέων τοπόσημων και η ανάπτυξη εγκαταστάσεων με οικονομική απόδοση αποτελούν στο σύνολό τους ένα σημαντικό αναπτυξιακό έργο.

Στην πραγματικότητα πρόκειται για ένα συνεκτικό σχέδιο που η υλοποίησή του θα αναβαθμίσει τις δυτικές συνοικίες του πολεοδομικού συγκροτήματος και θα εξισορροπήσει τις ανισομετρίες μεταξύ δυτικής και ανατολικής Θεσσαλονίκης. Ταυτόχρονα, θα δώσει αναπτυξιακή ώθηση όχι μόνο στη δυτική, αλλά συνολικά στη Θεσσαλονίκη.

Την περίοδο 2015-2019 η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ υπηρέτησε με τις πρωτοβουλίες της έναν τέτοιο σχεδιασμό. Ενδεικτικά μπορούμε να αναφέρουμε την απόδοση του πρώην στρατοπέδου Παύλου Μελά για τη δημιουργία Μητροπολιτικού Πάρκου, την απόφαση για ίδρυση και ανέγερση  Μουσείου Ολοκαυτώματος, την οδική και σιδηροδρομική σύνδεση του λιμανιού, τις συμβατικές υποχρεώσεις του παραχωρησιούχου για τον εκσυγχρονισμό των εγκαταστάσεών του, τη μελέτη της ΕΡΓΟΣΕ για τον Δυτικό Προαστιακό  Σιδηρόδρομο, τον σχεδιασμό για την επέκταση του ΜΕΤΡΟ στα Δυτικά, την ίδρυση και λειτουργία Τοπικών Μονάδων Υγείας σε συνοικίες των Δήμων Αμπελόκηπων Μενεμένης, Κορδελιού Ευόσμου και Παύλου Μελά, τη στήριξη της πρωτοβουλίας του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος για το παιδιατρικό νοσοκομείο στο Φίλυρο, την προκήρυξη διεθνούς διαγωνισμού για τη δημιουργία κέντρου logistic στο Γκόνου.

 
 

Δυστυχώς, οι περισσότερες από αυτές πάγωσαν, ακυρώθηκαν και βάλτωσαν ξανά από την κυβέρνηση της ΝΔ. Εντελώς υποκριτικά κάποιες από αυτές ο κ. Μητσοτάκης και οι υπουργοί του τις θυμήθηκαν στη δύση της θητείας τους, προσδοκώντας να αυξηθούν τα ποσοστά τους στις επερχόμενες εκλογές, αποδεικνύοντας τη μικροκομματική και παλαιοκομματική αντίληψη που τους διακρίνει.

Αποτελεί κοινό τόπο ότι η υλοποίηση τέτοιων φιλόδοξων σχεδιασμών απαιτούν ισχυρή πολιτική βούληση από μεριάς της εκάστοτε κυβέρνησης προκειμένου να επιλυθούν διοικητικά και γραφειοκρατικά θέματα που πολλές φορές δημιουργούν ισχυρά εμπόδια στην εκτέλεσή τους.

Απαιτείται επίσης η συνέργεια των εμπλεκόμενων ΟΤΑ, των Δήμων, της Περιφέρειας, των κοινωνικών φορέων με την κεντρική Διοίκηση.

Τέλος, το νέο ΕΣΠΑ, το Ταμείο Ανάκαμψης και Συνοχής, τα Ευρωπαϊκά Προγράμματα, το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων είναι εκείνα τα χρηματοδοτικά εργαλεία που μπορούν να διασφαλίσουν τους απαραίτητους οικονομικούς πόρους.

Οι πολίτες της Δυτικής Θεσσαλονίκη γνωρίζουν ότι στον ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ το ενδιαφέρον μας για τις δυτικές συνοικίες δεν είναι υποκριτικό ούτε εφήμερο. Άλλωστε, το αποδείξαμε έμπρακτα την τετραετία 2015-2019.  

Με σχέδιο, εμπειρία και την απαραίτητη πολιτική βούληση, μπορούμε τη στήριξη και την αναβάθμιση των Δυτικών Συνοικιών να την πάρουμε από το επίπεδο της συζήτησης και των σχεδιασμών και να τη μεταφέρουμε στο πεδίο της υλοποίησης.

Η προοδευτική κυβέρνηση που θα προκύψει στις επερχόμενες εκλογές, με πρωθυπουργό τον Αλέξη Τσίπρα θα έχει ως βασική της προτεραιότητα την αναβάθμιση συνολικά της Θεσσαλονίκης μετά από 4 χρόνια εγκατάλειψης και οπισθοδρόμησης.

Για εμάς, τα έργα στη δυτική πλευρά της πόλης εντάσσονται σε έναν συνολικό σχεδιασμό για ολόκληρο το πολεοδομικό συγκρότημα, σχεδιασμός που δεν χαρακτηρίζεται από τους άδικους καταμερισμούς του παρελθόντος ανάμεσα στις περιοχές της Θεσσαλονίκης.

Η πολιτική αλλαγή λοιπόν των εκλογών του Μαΐου είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την πρόοδο και την ανάπτυξη με δικαιοσύνη στη Θεσσαλονίκη και τις Δυτικές της Συνοικίες!