Κοινωνική Συνοχή: Ασφάλεια και βεβαιότητα για τον άνθρωπο και την κοινωνία
Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ εγγυάται το κοινωνικό κράτος
(επισκόπηση της παρουσίασης του τομέα Κοινωνικής Συνοχής απο την Κατερίνα Νοτοπούλου )
Η Κοινωνική Συνοχή αποτελεί το βασικό πρόταγμα της σύγχρονης Αριστεράς, του Νέου ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, που έχει στον πυρήνα των αξιών και της πολιτικής του τον άνθρωπο και την στήριξη της κοινωνίας μέσω των δημόσιων κοινωνικών πολιτικών.
Μέσα από ένα σύγχρονο, ολιστικό, βιώσιμο πλέγμα προτάσεων επαναφέρουμε ουσιαστικά ένα νέο, συνεχώς διευρυνόμενο κοινωνικό κεκτημένο αξιοπρέπειας και διαβίωσης. Με περισσότερα δικαιώματα και πραγματική στήριξη.
Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ μόνο μπορεί να εγγυηθεί το κοινωνικό κράτος. Ο ΣΥΡΙΖΑ τα κατάφερε μέσα στην κρίση μπορεί να κάνει και σήμερα τη διαφορά.
Η ακραία νεοφιλελεύθερη κυβέρνηση Μητσοτάκη όσο και εάν προσπαθεί να φορέσει το χιτώνα του κεντρώου, θεοποιεί τον ατομισμό, εντείνει τις ανισότητες και αποσύρεται από τις βασικές της υποχρεώσεις απέναντι στον πολίτη.
Εμείς επιμένουμε πως το Κοινωνικό Κράτος είναι θεμελιακή λειτουργία και αξία της Ελληνικής Πολιτείας αλλά και κάθε σύγχρονου κράτους προόδου. Γιατί το σύγχρονο κράτος μεριμνά, προνοεί, συμπαραστέκεται, παρέχει ασφάλεια. Για τους ευάλωτους αλλά και για την επιτυχία ολόκληρης της κοινωνίας.
Στη ζωή καθενός από εμάς συμβαίνουν διαρκώς αλλαγές, προκύπτουν νέες συνθήκες και ανακύπτουν προβλήματα.
Το κράτος για εμάς μπορεί να είναι συμπαραστάτης σε κάθε απρόοπτη αλλαγή στη ζωή του ανθρώπου. Δίπλα, στα προβλήματα λόγω ανεργίας, μείωσης του εισοδήματός, διακινδύνευσης της στέγης, χρεωκοπίας, ρατσισμού λόγω φύλου ή σεξουαλικού προσανατολισμού. Δίπλα στην φτώχεια, σε ατυχήματα, αναπηρία, ασθένεια, ανηλικότητα, βία, ή απότομη μεταβολή της οικογενειακής κατάστασης. Δίπλα σε καταστάσεις που χρειάζονται συνεχή φροντίδα. Από τη γέννηση, το δημογραφικό, τα νέα ζευγάρια έως τους ηλικιωμένους.
Το κράτος Πρόνοιας παρεμβαίνει υπέρ της κοινωνικής πλειοψηφίας, με σκοπό την άρση των ανισοτήτων και της ανασφάλειας.
Ιδιαίτερα σήμερα, σε ένα περιβάλλον παράλληλων και συνεχών κρίσεων η προοδευτική απάντηση είναι η δημιουργία συνθηκών ουσιαστικής ασφάλειας για όλους και καταπολέμησης της αβεβαιότητας.
«Η «Μαύρη Βίβλος» της Κοινωνικής πολιτικής της κυβέρνησης της ΝΔ 2019-2023 περιλαμβάνει:
- Αποτυχία στην δίκαιη κατανομή του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος (ΕΕΕ)
Η κυβέρνηση της ΝΔ πανηγύρισε για την αύξηση στο ΕΕΑ, όταν στην πραγματικότητα η αύξηση είναι μόλις 16 ευρώ το μήνα για μονοπρόσωπο νοικοκυριό. Είναι φανερό ότι με αυτά τα εισοδήματα δεν μπορεί κανένας να μιλάει για αξιοπρεπή διαβίωση.
Είναι ανάγκη να υπάρξουν γενναίες και ριζικές αλλαγές.
Προτείνουμε:
Προσαρμογή του ΕΕΕ στο ύψος που βρίσκεται το κατώφλι της φτώχειας με βάση την ΕΛΣΤΑΤ και τις προϋποθέσεις SILC της Eurostat σε βάθος τριετίας. Για τους δικαιούχους του ΕΕΕ, θα υπολογίζεται το πραγματικό τους εισόδημα και όχι τo τεκμαρτό, επειδή με τον υπολογισμό του τεκμαρτού εισοδήματος ως κριτήριο για την απόδοση του ΕΕΕ, αποκλείονται συμπολίτες μας με μηδενικά πραγματικά εισοδήματα.
- Παιδί – Παιδική προστασία
Χιλιάδες παιδιά μένουν εκτός ΚΔΑΠ, ΚΔΑΠ-ΜΕΑ, βρεφονηπιακούς σταθμούς. Σχολεία συγχωνεύονται στη Θεσσαλονίκη με αποτέλεσμα τα παιδιά να πρέπει να περπατούν έως και 1,5 χιλιόμετρο διασχίζοντας δρόμους με έντονο κυκλοφοριακό φόρτο όμως η Υπουργός απαντά πως…. Δεν πειράζει γιατί το περπάτημα κάνει καλό!
Παραβατικότητα ενδοσχολική βία
Τα στοιχεία σοκάρουν!
- μια δομή για τον άμεσο εντοπισμό και παρέμβαση σε φαινόμενα ενδοοικογενειακής βίας, διενέξεων γονιών-παιδιών και ψυχοκοινωνικών θεμάτων ανηλίκων, παιδική (και σεξουαλική) κακοποίηση, ενδοοικογενειακή βία, bullying.
- Τα Κέντρα Στήριξης Οικογένειας και Παιδιού εντάχθηκαν στα Κέντρα Κοινότητας, που αποτέλεσαν την ψηφιακή καρδιά των κοινωνικών υπηρεσιών κάθε Δήμου, μια πρωτοποριακή μεταρρύθμισή μας.
- Τα Κέντρα Κοινότητας στελεχώθηκαν με εκατοντάδες νέους επιστήμονες ψυχολόγους, παιδοψυχολόγους, κοινωνικούς λειτουργούς, διοικητικούς και εξοπλίστηκαν με ψηφιακά συστήματα, ώστε να συνδέουν τους πολίτες με
- Δρομολογήσαμε επίσης τα Αυτοτελή Γραφεία Προστασίας Ανήλικων Θυμάτων («Σπίτια του Παιδιού») στις μεγάλες πόλεις για εξέταση των ανήλικων θυμάτων μία μόνο φορά με τρόπο που να μην επαναθυματοποιούνται.
- Δυστυχώς μετά το 2019 -με εξαίρεση κάποιους Δήμους- τα περισσότερα από αυτά δεν υποστηρίχθηκαν, πάγωσαν ή υπολειτουργούν παρόλο που η σημασία τους είναι τεράστια.
- Αποτυχία στις πολιτικές για την τρίτη ηλικία
Εμείς επιδιώκουμε και διεκδικούμε αξιοπρέπεια και ενεργό συμμετοχή των ηλικιωμένων. Με τη Δημιουργία Ψηφιακών Κέντρων Ολοκληρωμένης Φροντίδας Ηλικιωμένων (ΟΦΗΛΙ) σε κάθε δήμο, για αξιοπρεπή, ασφαλή ζωή, με σύστημα παρακολούθησης, εντοπισμού και τηλεειδοποίησης σε περίπτωση ανάγκης, σε 24ωρη βάση.
Είναι υποχρέωση του Κράτους να προσφέρει όλες εκείνες τις υπηρεσίες και παροχές στους ηλικιωμένους που θα τους επιτρέψουν ενεργή ζωή.
- Αποτυχία στην εφαρμογή του προγράμματος «Προσωπικός Βοηθός».
Υποστηρίζουμε την ανεξάρτητη διαβίωση των ΑμεΑ
Οι 1250 συνάνθρωποί μας που κληρώθηκαν στο πρόγραμμα είναι σταγόνα στον ωκεανό μπροστά στις πραγματικές ανάγκες. Το πρόγραμμα έχει σημαντικές αστοχίες και προβλήματα καθώς:
- Eξαιρούνται οι ηλικίες κάτω των 15 ετών και άνω των 65
- Οι Προσωπικοί Βοηθοί εργάζονται με το καθεστώς του εργοσήμου,
- είτε σαν ωρομίσθιοι είτε με το καθεστώς της συνοίκησης,
- χωρίς να έχουν υπογράψει κάποια σύμβαση με τον φορέα υλοποίησης του προγράμματος (υπογράφουν ιδιωτικά συμφωνητικά με τον ωφελούμενο), ενώ μέχρι σήμερα είναι ανασφάλιστοι, αφού δεν έχουν λάβει κανένα εργόσημο.
- Εξαιτίας της αποσπασματικότητας και της προχειρότητας στον σχεδιασμό του προγράμματος υπάρχουν πολλά προβλήματα στη λειτουργία του, ενώ ήδη αρκετοί Προσωπικοί Βοηθοί αποχωρούν από το πρόγραμμα
Εμείς διεκδικούμε την επέκταση του προγράμματος και την κάλυψη όλων των αναγκών σε ολόκληρη τη χώρα
- Οπισθοδρόμηση στις πολιτικές αποϊδρυματοποίησης, την υιοθεσία και την αναδοχή.
Αφού ο πρωθυπουργός εγκαινίασε δύο φορές το νόμο αναδοχής και υιοθεσίας που λειτουργούσε ψηφιακά από τον Απρίλιο του 2019, διαστρέβλωσε την υλοποίησή του με αποτέλεσμα, όπως καταγγέλλεται, την επιστροφή στις φαύλες πρακτικές του παρελθόντος με συμφωνίες κάτω από το τραπέζι. Πάγωσε τα προγράμματα αποϊδρυματοποίησης που είχαν ξεκινήσει επί ΣΥΡΙΖΑ, τις 160 Στέγες Υποστηριζόμενης Διαβίωσης (ΣΥΔ), συνολικού π/υ 52 εκ. από το ΕΣΠΑ , τα 150 Κέντρα Ολοκληρωμένης Φροντίδας Ηλικιωμένων (ΟΦΗΛΙ) σε δήμους επίσης από το ΕΣΠΑ.
Υποψήφιοι ανάδοχοι ή θετοί γονείς από όλη τη χώρα έχουν υποβάλει αίτηση στην ψηφιακή πλατφόρμα, έχουν ολοκληρώσει την προβλεπόμενη εκπαίδευση και αγωνιούν διότι δεν μπορούν να παρακολουθήσουν την εξέλιξη της αίτησής τους, παρά την ρητή πρόβλεψη της ΥΑ με την οποία καθορίζεται το πλαίσιο ανάπτυξης και λειτουργίας της.
- Τραγικές υστερήσεις για τις πολιτικές για το παιδί, την ψυχική υγεία, τους ΡΟΜΑ, τους ανήλικους πρόσφυγες και την κατάργηση των έμφυλων ανισοτήτων.
Ως κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ σχεδιάσαμε και υλοποιήσαμε ένα συνεκτικό σχέδιο με συγκεκριμένες πολιτικές για τους Ρομά, για 1η φορά στη χώρα. Κορυφαία επιλογή μας η ίδρυση για πρώτη φορά Ειδικής Γραμματείας Ρομά, η οποία είχε στόχο τον σχεδιασμό, την υλοποίηση και τον έλεγχο του σχεδίου και των πολιτικών μας. Εξασφαλίσαμε πλήρη και δωρεάν ιατροφαρμακευτική κάλυψη, πόρους μετεγκατάστασης σε οικισμούς με αξιοπρεπείς συνθήκες. Το 2019 με την κυβέρνηση ΝΔ ξεκινά η αντίστροφη μέτρηση, επιστροφής στο παρελθόν της ντροπής, με την ακύρωση σχεδόν όλων των πολιτικών μας και την συνεχή απαξίωση και υποβάθμιση των Ρομά. Ευνόησε την περιθωριοποίηση των Ρομά με τη στάση της .
Δεν ξεχνάμε τα θύματα, αποτέλεσμα των επιλογών της κυβέρνησης της ΝΔ. Ο κύκλος βίας και αίματος με τις δολοφονίες Σαμπάνη, Φραγκούλη και Μιχαλόπουλου, αλλά και την κατεδάφιση καταυλισμών, όπως στον Ασπρόπυργο πρέπει να κλείσει τώρα.
Ανήλικοι πρόσφυγες- Μετανάστες
Μετέφερε τα ασυνόδευτα ανήλικα, παιδιά, από την Πρόνοια του Υπ. Εργασίας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, στο Υπ. Μετανάστευσης και Ασύλου διαχωρίζοντάς τα σε άνω και κάτω των 15 ώστε τα μεγαλύτερα να κρίνονται ως προς το δικαίωμα ασύλου ως ενήλικες και να απελαύνονται με ταχύρρυθμες (fast track) διαδικασίες. Κατήργησε το νόμο Επιτροπείας του ΣΥΡΙΖΑ και ανέθεσε σε ανέλεγκτους ιδιώτες την επιτροπεία των ανηλίκων.
Καταθέτουμε πολιτικές προτάσεις, ενώ θα αναληφθούν νομοθετικές, όπως:
- Κοινωνικός μισθός που θα εξασφαλίζει την αξιοπρεπή διαβίωση όλων και χτίζεται πάνω σε τρία συστατικά:
- Το νέο κοινωνικό εισόδημα, δηλαδή την καθολική πρόσβαση σε βασικά κοινά αγαθά, τα ειδικά επιδόματα και τις παροχές ανάλογα με τις ανάγκες της κάθε ευάλωτης κατηγορίας που οφείλουμε να ενισχύσουμε, τις δημόσιες, δωρεάν υπηρεσίες πρόνοιας υψηλού επιπέδου, με τη δημιουργία ενός δικτύου ολοκληρωμένης υγειονομικής και ψυχοκοινωνικής φροντίδας.
- Τhink tank για το σχεδιασμό εθνικής δημογραφικής πολιτικής.
Η αντιμετώπιση όμως του Δημογραφικού απαιτεί τον σχεδιασμό και την υλοποίηση μιας δημογραφικής πολιτικής με συγκεκριμένους στόχους, μέτρα και πόρους.
Το πεδίο εφαρμογής της πολιτικής αυτής δεν περιορίζεται, μόνο σε δράσεις που αποσκοπούν στην αλλαγή της πορείας των δημογραφικών παραμέτρων, όπως την ενίσχυση της γονιμότητας, αλλά περιλαμβάνει και άλλες δράσεις που αποσκοπούν στην αντιμετώπιση των συνεπειών τους.
Οι πολιτικές για την εκπαίδευση, την υγεία, τη στέγαση, τη συνταξιοδότηση κλπ. Έχουν μεγάλη σημασία για την αντιμετώπιση του Δημογραφικού, παρόλο που δεν ορίζονται ως αμιγώς δημογραφικές, επειδή μπορούν να δώσουν απαντήσεις στην καταπολέμηση των
ανισοτήτων, της φτώχειας, του κοινωνικού αποκλεισμού και στην κατοχύρωση ίσων ευκαιριών που θεωρούνται σημαντικοί παράγοντες για την αντιμετώπιση του Δημογραφικού.
ΣΤΕΓΑΣΤΙΚΗ ΚΡΙΣΗ
- Αποτυχία της κυβέρνησης της ΝΔ να αντιμετωπίσει τη στεγαστική κρίση
-Μείωσε τις δαπάνες για το στεγαστικό επίδομα κατά 0,5% σε σχέση με το 2021
-Εξήγγειλε το πρόγραμμα «Σπίτι μου» αφήνοντας 3 στους 4 ενδιαφερόμενους εκτός προγράμματος
-Δεν αξιοποίησε τους πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Η κυβέρνηση της ΝΔ έχει εντάξει για το στεγαστικό μόλις 2 εκατομμύρια τη στιγμή που η Πορτογαλία κατέθεσε πρόταση για το στεγαστικό της πρόγραμμα αξίας 2.076 φορές μεγαλύτερης από αυτήν της Ελλάδας ενώ η Ισπανία 1000 φορές μεγαλύτερο.
- Ο ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ διαθέτει μια ολοκληρωμένη πρόταση για την αντιμετώπιση του προβλήματος στέγης που θα παρουσιαστεί άμεσα, μια εμβληματική μεταρρύθμιση που θα επιτρέψει τη χάραξη και άσκηση εθνικής στεγαστικής πολιτικής
Περιλαμβάνει
Α. Θεσμικές παρεμβάσεις όπως πρόταση νομοθετικής παρέμβασης για τη δημιουργία οργανισμού με αποκλειστικό αντικείμενο την αντιμετώπιση του στεγαστικού προβλήματος και με επαρκείς πόρους, την προστασία της πρώτης κατοικίας, νέο πτωχευτικό κώδικα, δημιουργία τράπεζας κοινωνικής στέγης, δημιουργία ψηφιακών παρατηρητηρίων αποθέματος στέγης σε κάθε δήμο, αντιμετώπιση/εξορθολογισμό πλαισίου λειτουργίας βραχυχρόνιας μίσθωσης.
Β Άμεσα μέτρα αντιμετώπισης της στεγαστικής κρίσης όπως κίνητρα για την είσοδο στην αγορά «κλειστών» μη λειτουργικών ακινήτων και αξιοποίηση των ανεκμετάλλευτων ακινήτων του Δημοσίου (ΕΤΑΔ, ΕΦΚΑ, Δήμοι, Εκκλησία, Κληροδοτήματα, αυτά που θα μείνουν στο δημόσιο από τις εγγυήσεις σε servicers που δε θα πουληθούν), κάλυψη στεγαστικών αναγκών δημόσιων λειτουργών που υπηρετούν σε τουριστικές περιοχές από τα υπερ-έσοδα από τον κλάδο της βραχυχρόνιας μίσθωσης.
Γ Μέτρα οικονομικής στήριξης όπως αξιοποίηση πόρων Ταμείου Ανάκαμψης για τη δημιουργία κοινωνικής στέγης, αύξηση επιδόματος στέγασης, επιδότηση επιτοκίων στεγαστικών δανείων, στήριξη ανακαίνισης που να αγγίζουν το πραγματικό κόστος, έκπτωση από το φορολογητέο εισόδημα για τα μισθώματα της φοιτητικής κατοικίας των παιδιών.